Sunday, July 5, 2009

Showcase e-Dagang

Oleh Izwan Mohamad

DALAM kegawatan ekonomi global, dunia hiburan tanah air turut tidak terkecuali menerima tempias sehingga ramai penggiat seni tempatan berdepan masalah kewangan.
Malah, beberapa produksi dan syarikat rakaman, khususnya yang menjalankan operasi secara kecil-kecilan, terpaksa gulung tikar kerana kurang mendapat tawaran kerja penerbitan.
Namun, golongan terbabit boleh menarik nafas lega jika mereka ada pendapatan sokongan seperti menyertai cabang perniagaan, apatah lagi pelbagai peluang perniagaan dibuka untuk menampung kos kehidupan yang semakin meningkat.
Tidak dinafikan perniagaan, sama ada kecil atau besar, mesti memerlukan modal untuk dijadikan aset utama sebagai langkah pertama, tetapi itulah masalah yang sering membelenggu mereka yang mempunyai minat namun tiada modal.
Disebabkan itu, penyanyi dan pelakon yang kini bergelar jutawan, Amir Amzah atau lebih dikenali sebagai ND Lala, membuka ruang perniagaan, khususnya kepada rakan artis, supaya golongan ini tidak lagi dibelenggu kesusahan.
Beliau kini membuka peluang kepada selebriti yang berminat untuk bersama-sama menjalankan perniagaan e-dagang yang disertainya beberapa tahun lalu yang terbukti membuahkan kejayaan.
Atas kecemerlangannya, penghibur yang popular dengan lagu Diari YB sedikit masa dulu ini turut dilantik sebagai rakan niaga strategik oleh Tekun Nasional yang banyak membantu usahawan dalam memulakan perniagaan.
"Ini peluang terbaik untuk mereka yang berminat menjalankan perniagaan e-dagang kerana saya mahu rakan artis seperti saya mendapat pendapatan seperti mana saya peroleh hari ini.
"Malah, saya sedia membantu daripada segi pembiayaan modal mengikut terma dan syarat, selain bantuan latihan, kursus dan bimbingan," katanya.
Pada 12 Julai ini, ND Lala Networks menganjurkan Mini Showcase Keusahawanan Selebriti di Dewan MITC Ayer Keroh, Melaka yang akan dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan diserikan dengan persembahan artis, termasuk Shila OIAM, Khai, Rosma dan Kopratasa.
Persembahan ini terbuka kepada semua, namun mereka yang berminat perlu mendapatkan kad jemputan yang akan diberi secara percuma dengan menghubungi talian 012-3909074. Namun ia terhad kepada 1,000 tempat.
Selain itu, ND Lala turut membuka peluang kepada 100 siswazah anak negeri Melaka untuk menyertai perniagaan e-dagang. Siswazah ini bakal ditemuduga untuk memastikan mereka benar-benar menunjukkan minat dan kesungguhan dalam menjadikan perniagaan ini sebagai punca pendapatan, sekali gus mengurangkan jumlah siswazah menganggur.
Majlis yang dibuka kepada orang ramai secara percuma itu juga bakal dimeriahkan dengan persembahan oleh artis yang menyertai program itu, selain sesi bual bersama selebriti yang kini mempunyai kedudukan kewangan stabil setelah menyertai program ini.
"Ini pertama kali saya menjelajah ke sebuah negeri secara beramai-ramai dengan selebriti yang menyertai perniagaan ini memandangkan sebelum ini saya lebih banyak bergerak secara solo mempromosi e-dagang.
"Setelah mendapat respons baik, saya rasa ini jalan terbaik untuk membawa mereka yang benar-benar ingin berjaya untuk berjumpa peminat, sekali gus mempelawa mereka bersama kami dalam menjalankan perniagaan yang terbukti membawa keuntungan kepada semua," katanya yang turut membuka cawangan ND Lala Group Centre di Taman Tasik Utama, Ayer Keroh.

No comments:

Post a Comment