Sunday, July 12, 2009

Shila Tak Jemu

Oleh Izwan Mohamad

MENJADI anak kepada seseorang yang terkenal bukan satu tiket kejayaan dalam bidang seni, apatah lagi dari usia muda pelbagai cabaran perlu diharungi supaya cita-cita dapat digapai tanpa menumpang nama sesiapa.
Begitulah pegangan Shila Hamzah atau Shila, 19, yang tidak jemu-jemu berusaha bagi merealisasikan harapan dan impiannya sejak kecil.
Bermula dengan album kanak-kanak seawal belasan usia, dia yang dulu dikenali sebagai Shila Tekno dan diikuti Sha-hila menerusi album kedua ketika berusia 14 tahun, kini Shila, anak pelakon dan penyanyi ND Lala, mampu berdiri sendiri tanpa menumpang nama bapanya yang popular pertengahan 1980-an hingga 1990-an.
Memenangi tempat naib juara program realiti One In A Million musim kedua, rezeki gadis berasal dari Kuala Lumpur itu semakin mencurah-curah, malah dikenali ramai.
Selain mendapat kepercayaan beberapa syarikat sebagai duta produk, gadis comel itu mendapat perhatian saluran antarabangsa, Disney Channel, sebagai pengacara dan jurucakap dalam rancangan terbitan mereka, Hannah Montana.
"Syukur kerana Shila mula mendapat perhatian ramai. Tidak dinafikan tanpa bantuan papa, tentu sukar mendapat kejayaan seperti hari ini.
"Malah, kini Shila bukan saja bergelar penyanyi, tetapi turut mengikut jejak langkah papa bergelar peniaga menerusi perniagaan e-dagang," katanya.
Menurutnya, dia menyertai perniagaan itu apabila usianya mencecah 18 tahun Ogos lalu dan sehingga kini ia mula membuahkan hasil kerana dia tidak perlu lagi bergantung kepada ibu bapanya.
Pada usia 19 tahun, dia bebas berbelanja menggunakan wang hasil usahanya dalam perniagaan dengan bantuan bapanya yang juga kini bergelar jutawan selepas memulakan perniagaan sama beberapa tahun lalu.
"Kalau diikutkan, memang Shila tiada masa menyertai perniagaan seperti itu tetapi selepas melihat hasilnya, Shila semakin berkobar-kobar meneruskannya walaupun sibuk dengan rakaman album yang dijangka ada di pasaran hujung bulan ini atau selewat-lewatnya bulan depan," katanya.
Hari ini, Shila ada di MITC, Ayer Keroh, Melaka untuk Mini Showcase Keusahawanan Selebriti yang dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
"Sesiapa yang berminat menyertai majlis ini boleh menghubungi 012-3909074 untuk mendapatkan kad jemputan secara percuma. Bagaimanapun, ia terhad, siapa cepat dia dapat," katanya.
Bercerita mengenai album, Shila bebas menentukan arah tuju muzik yang dikehendakinya, tetapi dia sama sekali tidak mengenepikan pandangan bapanya serta Penerbit Eksekutif Monkeybone, Ahmad Izham Omar.
Dalam album yang turut menampilkan Audi Mok sebagai komposer, Shila mengaku banyak pembaharuan ditampilkan, malah dia tidak sabar-sabar menanti reaksi peminat terhadap lagu dendangannya.
"Terus terang Shila sangat teruja, maklumlah sudah lama tidak muncul dengan album baru. Shila berharap sangat peminat suka album itu.
"Shila juga ingin memaklumkan akan membuat persembahan dalam anugerah Shout Awards bersama Nikki yang bakal ditayangkan menerusi 8TV, selain sibuk dengan rakaman sebagai pengacara dengan papa untuk rancangan Aidilfitri di RTM.
"Lebih membanggakan, hanya Shila dan Nikki artis wanita yang membuat persembahan pada hari itu," katanya yang popular dengan single Rentak Optimis.

No comments:

Post a Comment