Friday, July 17, 2009

Alergi

Salam sekelian alam...

Aku menyambung semula penulisanku yang terhenti di hasienda ini. Namun, aku rasa aku perlu juga berkongsi apa yang aku lalui saban hari. Kalau tak, macam tak seronok pula. Dua hari lepas aku diserang alergi yang agak membimbangkan, tetapi aku 'kan memang tak suka nak panik sampai nak ke klinik. Selagi aku boleh bertahan, aku bertahan sajalah. Alergi ni berpunca daripada udang galah yang aku makan. Sebenarnya aku bukan tak boleh makan udang galah, tetapi aku kena berhati-hati sebab kadangkala ada udang galah yang sumbernya mungkin ada bahan yang aku tak berapa nak tahan. Yelah, kadang-kadang ada sungai yang tahap kandungan bahan kimianya berbeza. Sesetengah orang mungkin boleh bertahan, macam aku pula ada yang aku tak boleh tahan. Namun selagi namanya udang galah, mana boleh tahan 'kan? (Cuba kira berapa jumlah perkataan 'tahan' yang aku gunakan, nasib baik tak masukkan Gunung Tahan sekali!)

Seperti biasa, aku memasak di rumah. Menunya - Gulai Lemak Cili Api Udang Galah. aku tercari-cari juga daun limau purut sekitar kedai berdekatan rumah aku di Desa Petaling ni, tapi tak jumpa. Sebenarnya daun limau tu untuk tambah wangi saja, kalau tak ada pun tak apa. Yang penting, bahan asasnya seperti santan kelapa, cili api dan kunyit hidup. Nasib baiklah bahan-bahan ni memang sentiasa ada dalam peti sejuk. Maklumlah, tukang masak kalau tak ada benda-benda ni tak boleh hidup 'kan. Aku pun pergi ke kedai untuk beli kelapa parut. Aku tak suka sangat buat gulai lemak guna santan kotak atau susu cair. Lain rasanya nanti.

Untuk buat gulai lemak ni memerlukan kesabaran jugak. Sebabnya, kena sentiasa kacau santan di atas api yang sederhana sampailah menggelegak. Kalau orang Pahang, dia panggil proses ini 'timbuk'. Aku ingat sebab aku pernah kena marah dengan emak sebab aku silap dengar. Masa tu nak buat gulai lemak juga, apabila emak suruh 'timbuk', aku ingatkan emak suruh 'tumbuk', jadi aku pun tumbuk lagi kunyit dengan cili api walaupun rupa-rupanya bahan-bahan untuk menggulai tu memang sudah ada dalam periuk bersama-sama santan tu. Bangang juga aku masa tu, maklumlah masa tu masih sekolah lagi. Tetapi syukur sebab aku selalu ke dapur, banyak benda yang aku boleh masak. Terutamanya, masakan Pahang dan Negeri Sembilan sebab emak orang Pahang dan ayah orang Negeri sembilan. Tetapi banyak juga masakan negeri lain yang aku pandai buat sebab emak memang suka memasak, seperti Laksam, Singgang, Nasi Dagang (Kelantan), Laksa Asam (Utara) dan Asam Pedas (Melaka).



Belimbing Buluh

Kalau nak buat masak lemak campur udang macam ni, lebih sedap kalau ada belimbing buluh. Tahu tak apa belimbing buluh? Belimbing ni memang sedap kalau dicampur dalam gulai, terutamanya gulai lemak sebab akan memberikan rasa masam. Kalau di Pahang, ada yang gunakannya sebagai bahan asas untuk buat Sambal Hitam. Sambal ini sebenarnya sambal ikan bilis, tetapi disebabkan warnanya bertukar hitam kerana getah belimbing ini, dapatlah namanya Sambal Hitam. Nak buat Sambal Hitam, bahan asasnya ikan bilis, cili api dan belimbing buluh. Tetapi belimbing ni kena rebus sampai airnya kering, dan kemudiannya barulah ditumbuk dan digoreng dengan ikan bilis yang ditumbuk tidak terlalu lumat.

Oh ye, inilah menu yang membuatkan aku alergi, tetapi kalau mak mertua (jika ada haha!) lalu depan pun buat tak tahu saja.



Gulai Lemak Cili Api Udang Galah
(dari dapur Juan)

1 comment:

  1. pergh!!!!pastikan sebelum baca karya juan yg ini..perut kena kenyang..hehehe..kalau tak..menitik air liur..hehehe..sedapnya..

    ReplyDelete