Thursday, July 16, 2009

'A' Yang Tidak Pernah Padam

Salam sekelian alam...

Aku menyambung penulisanku di hasienda yang baru tercipta. Entah kenapa aku hendak menulis lagi, mungkin kerana mereka yang cintakan penulisan mahu meneruskan pembacaan, atau mereka yang kembali kutemui juga pantas menulis, atau kerana aku rasa ini jalan terbaik untuk aku meluahkan yang terpendam dalam diri selama ini. sesungguhnya aku tidak mahu berselindung lagi, kerana diri aku adalah diri aku. Aku tidak mahu takut, atau dipanggil pengecut, atau terpaksa mendiamkan diri memakan diri hanya kerana gentar dipandang serong. Tolol sungguh rasanya kerana hidup dengan mulut si pemerhati yang tidak pernah puas dengan keperibadianku. Sekarang, aku ingin menjadi seperti keinginanku, dan berilah aku peluang untuk berbicara. Ingat, tiada kitab di dunia mengatakan cinta itu berdosa. Yang berdosa adalah perbuatan yang melampaui batasan. Itu sahaja. Dosa yang kulakukan adalah antara aku dengan Yang Maha Esa, bukan kamu.

A nombor satu

Aku mengenalinya ketika aku mula-mula berpindah dari Kolej Pantai ke Kolej Tasik yang kini dikenali dengan nama Kolej Tenggol. UiTM Dungun memang terkenal dengan kecantikan alam semulajadi yang mendamaikan, tidak sesal aku meninggalkan hiruk pikuk kebisingan Bandaraya Shah Alam yang menjadi tapak pertama aku sebagai mahasiswa. Malah, di Sura Hujung itulah tempat aku mengenali budaya Pantai Timur yang terkenal dengan makanan lazat, suasana damai dan angin pantai yang kadangkala membuatkan aku sering diserang asma kerana udaranya bercampur dengan air laut. Kadangkala pada tengah malam aku sering kali terkejut dengan bunyi hempasan ombak kuat, namun dek kerana masih sendiri aku sering sahaja bertemankan bantal dalam ketakutan.

Berbalik kepada dia. Renungan tajamnya masih kuingati sehingga ke hari ini. Mungkin dia benci orang sepertiku, apatah lagi buat pertama kalinya orang yang berani menonjolkan diri sendiri sepertiku dianggap berlebih-lebihan dari segi penampilan membuatkan rasa kurang senang kepada penduduk asal Kolej Tenggol. Apa boleh buat, Kolej Pantai yang sememangnya menyeronokkan telah ditutup untuk siswa dan ditukar hak kepada siswi. Nak tak nak, harung sahaja keputusan pengurusan kampus.

Aku kenalinya dengan panggilan yang agak pelik -P. Kelakar juga bunyinya, namun orangnya tidak kelakar ya. Serius, panas baran, sukakan motosikal, dan pendiam. Ramai rakan-rakanku jatuh hati dengannya, namun aku tidak pernah terfikir yang dia akan menjadi sejarah besar dalam kehidupanku. Aku masih ingat komunikasi antara kami yang pertama, hanya kerana dia ingin meminjam motosikalku yang dibelikan emak dan ayah untuk memudahkan kubergerak ke mana sahaja. Agak rempit kalau orang membayangkan bagaimana agaknya aku menunggang JET itu (memang nombor pendaftarannya JET!). Katanya, minyak motosikalnya habis, dan dia perlu ke bandar untuk membelinya. Aku yang sememangnya sukar mengata tidak, hanya mengangguk dan menyerahkan kunci kepadanya. Kata-kataku hanyalah, "Awak, road-tax ada bawah seat tau!"

Beberapa minggu selepas itu, aku terdengar khabar yang dia kemalangan. Motosikalnya terbabas betul-betul di hadapan bangunan HEA, di selekoh yang memang berpasir dan membahayakan. Bukan sekali dua pelajar tergolek di situ, namun pihak pengurusan ketika itu hanya tahu berkata 'dia orang memang suka bawa laju'. Kebetulan seorang budak satu program denganku tetapi berlainan semester tinggal sebilik dengannya di Tasik A123. Aku yang agak Joyah ketika itu suka benar mengambil tahu hal orang, walaupun hakikat sebenarnya aku hendak melihat keadaannya. Aku pergi ke biliknya sambil menyediakan dialog yang sesuai agar tidak nampak 'gatal'.

"Polis (gelaran kepada si kawan), kau ada buku bla bla bla...?" pembuka bicaraku.
"Buku tu? Nantilah aku cari. Budak kelas kau takde ke?" jawab si Polis. Mataku tertancap ke arah orang yang sedang menahan kesakitan.
"Eh, kenapa ni?" tanyaku bodoh. Pada hal terang-terang darah mengalir di sana sini.
"Aku eksiden depan HEA tadi..." Mukanya berkerut menahan sakit.
"Laa ye ke... Tak pergi klinik? Cucilah luka tu..." kononnya aku nak buat baik. Memang pun sebenarnya aku baik, tetapi kalau diikutkan pantas sahaja aku berlari balik ke bilik mengambil kapas dan antiseptik, tetapi aku masih sedar yang aku 'bukan gatal'.

Cerita itu berlalu begitu sahaja, sehinggalah pada suatu hari kedua-dua rakan sebilikku tiada di kampus kerana pergi ke KL untuk menyiapkan tugasan Operasi Restoran. Aku tinggal seorang, dan tiada siapa pula yang kelihatan walaupun ketika itu aras tempat kutinggal adalah aras yang dipenuhi rakan sejenisku. Jenis yang bagaimana? Hah, jenis yang selalu dianggap tidak sempurna walaupun keputusan peperiksaan kami antara yang paling sempurna!

Jam menunjukkan pukul 7.30 malam, waktu Maghrib masuk beberapa puluh minit sebelum itu dan aku baru sahaja pulang dari Dewan Makan. Perut kenyang, sambil menghisap rokok aku duduk di tepi pintu memerhatikan orang lalu lalang. Bosan betul! Tiba-tiba P lalu di hadapan bilikku. Pantas kumenegur.

"P, mu tak pernah nak borak dengan aku, meh la lepak sini. Aku boring ni, Bobby dengan Jamal tak ada pegi KL!" Aku tak tahu apa yang menggerakkan hati aku nak panggil dia. Dia terkejut juga, tetapi segera berpaling.
"Kejap kejap, aku nak ambik rokok kat bilik dulu." Rupa-rupanya dia pun baru balik dari Dewan Makan, tetapi aku tak perasan sebab ramai.

Aku ingatkan dia tak kembali, tetapi dia memang berpegang pada janji. Berbuallah kami berdua, bermula dengan cerita pelajaran, berkisar pula dengan latar belakang, sampailah ke zaman sekolah, tiba pula berkenaan masalah keluarga, tersentuh pula bab hati dan perasaan. Daripada duduk berjauhan, tiba-tiba bertukar ke sebelah, kemudian dia berbaring sambil aku membelai rambutnya yang memang dikenali sebagai budak-lelaki-berambut-paling-panjang-UiTM Dungun itu. Rambutnya lembut, lurus dan cantik. Dalam hati, 'aku pun kalah!'

Dengan pintu yang terbuka, lalu-lalanglah rakan-rakan 'sejenis' dan tidak sejenis sambil menjeling, mengerling dan menyorot tajam. Ada yang bermulut puaka, keluarlah segala macam 'ehem-ehem', 'aiyohhhh' dan 'gituuuuuu' daripada mulut mereka yang tidak ada insuran. Yang nyata, kami hanya berbual, tetapi kemesraan itu sangat pantas kerana masing-masing mempunyai cerita dan kami seolah-olah banyak persamaan. Tidak hairanlah dalam sesi selama tiga jam itu, kata ganti nama kami bertukar daripada kau-aku menjadi awak-saya!

10.30 malam, aku tergerak hati hendak menelefon emak. Ketika itu belum ada telefon bimbit. Pertengahan tahun 2000, ketika itu penggunaan telefon bimbit sekadar aksesori dan bukan keperluan. Kosnya mahal, dan talian yang ada di kampus hanyalah Celcom yang sebagai pelanggan prabayar memerlukan kita untuk membayar RM50 untuk Access dan RM50 untuk masa berbual. Seratus sebulan, cukup banyak untuk kami ketika itu. Aku turun ke bawah mendapatkan telefon awam, dan nombor didail. Adikku menjawab, dan memberitahu emak dimasukkan ke wad kerana digigit lipan. Lipan? Hatiku mula tidak keruan. Setelah berbincang, aku mengambil cuti lalu pulang ke Pahang keesokan harinya.

Sampai di rumah, rupa-rupanya emak sudah dibenarkan keluar dari wad. Aku gembira sebab dapat bercuti bersama keluarga, dan emak sudah boleh berjalan. Ketika aku sampai petang itu pun emak sedang menyiang ikan di singki dapur, jadi aku tidak perlu risau lagi. Cuma ada sesuatu yang mengganggu fikiran - P. Aku tiba-tiba tidak boleh melupakannya walau sedetik. Puas aku buang, sebab aku tak pernah ada perasaan terhadapnya. Tambah lagi Bobby memang menyukainya, takkan aku hendak potong 'line' pula. Mandi, makan, menonton TV, berbual, pusing ronda kampung - otak tetap memikirkan P. Apakah ini? 'Bencinta' betul ketika itu.

Dua hari kemudian, aku tiba semula di kampus. Aku berjalan kaki menuju ke kolej. Masuk ke pintu utama dan memanjat tangga ke tingkat satu. Tiba di persimpangan Y yang membezakan sayap kiri dan kanan Tasik A, aku ternampak Bobby yang seolah-olah sedang menunggu. Aku buat biasa sahaja, kecoh-kecoh macam baru balik dari percutian ke Bangkok. Dia segera mendapatkan aku. Aku tersengih sahaja. Maklumlah, aku memang rapat dengan dia kerana sudah kenal lama.

"Kau buat apa dengan P hari tu?" belum sempat sampai ke bilik soalan itu sudah dilontar.
"Kenapa?" Memang aku nak tanya kenapa sebab aku tak buat apa-apa!
"Dia sibuk cari kau semalam. Sentap aku!" kata Bobby. Aku hairan. Buang tabiat ker?
"Cari aku buat apa? 'Kan aku balik rumah, mak aku masuk wad," kataku.
"Yelah, dia sibuk tanya aku, Eija mana Eija, aku cakaplah kaubalik kampung!' kata Bobby. Aku diam lalu masuk ke bilik. Malas nak menjawab.

Bobby pula sambung membebel, kononnya ramai penyampai berita kononnya aku 'dating' dengan P dan sebagainya. Sampaikan Bobby bertanya sama ada aku 'apa-apakan' P atau tidak. Aku kata tidak, sebab memang tak buat apa-apa. Hebat betul rasa cemburu Bobby, sampai benda dalam kain yang tak ada pun jadi ada dalam otaknya. Aku mengambil tuala lalu pergi mandi. Seronok mandi di Tasik A sebab tandas dan bilik airnya bersih. Apa tidaknya, golongan tidak sempurna seperti kami rajin cuci bilik air sendiri, bukan mengharapkan Mak Ngah (tukang cuci) sahaja. Iklan sekejap, Mak Ngah punya nasi dagang memang sedap!

Selesai mandi, aku bersiap dan terus menuju ke Tasik A123 dari bilikku Tasik A118. Dekat sahaja 'kan? Aku beri salam walaupun pintu biliknya terbuka. Aku nampak dia duduk di meja belajar sambil di hadapannya ada buku subjek Costing. Maklumlah, pelajar perakaunan. Ada satu kalkulator di hadapannya selain kertas kajang A4 berlorek dengan nombor-nombor yang tidak tersusun. Dia terkejut nampak aku, dan aku hanya berkata 'Hai'.

"Awak pergi mana? Puas cari awak semalam," katanya. Puas cari aku? Erm...
"Balik kampung, mak saya masuk wad, Dia kena gigit lipan," itu sahaja jawapanku. "Kenapa awak cari saya?"
"Err..." dia mencari alasan. "Entah, sebab saya tak nampak awak kot?" itu jawapannya. Boleh masuk akalkah? Aku memandangnya dengan rasa pelik.
"Erm... Okey lah, awak tengah study 'kan? Saya balik dululah."
"Eh nanti!" dia menutup buku. "Boraklah dengan saya. Saya bosan ni. Otak pun dah tepu," senang sahaja dia melupakan apa yang baru sahaja dibuat tadi. Kerana aku? Haha...

Keesokannya aku ada kelas masakan di Hotel Sri Molek, Sura Gate. Kelas malam memang memenatkan, tetapi itu adalah kelas yang ditunggu-tunggu setiap minggu kerana kami menyediakan makanan untuk pelanggan. Antara menu hari itu adalah Club Sandwiches, yang murah harganya. RM2-RM3 sahaja harganya ketika itu, dan aku teringat pada P yang mungkin kelaparan pada waktu malam. Agaknya dalam hati sudah ada sesuatu, tetapi aku tidak yakin, Apa salahnya mencuba 'kan?

Setelah pulang, aku segera mandi (yang tak pernah aku buat selama ini, selalunya aku akan berjalan ke sana ke mari membuat kecoh dan berjalan dari bilik ke bilik) dan bersiap-siap. Lalu aku ke bilik Tasik A123 membawa 'supik' berisi Club Sandwiches. Aku beri salam, dan dia seperti biasa, tidak berbaju dan memakai Boxer, sedang membuat latihan di meja belajar. Aku membuka supik (plastik) dan meletakkan bekas makanan polisterin berisi makanan itu di hadapannya. Dia tidak segera mengambilnya, tetapi tersenyum padaku. Seperti faham apa maksudnya, aku membuka ikatan getah lalu membuka bekas itu. Terhidang di hadapan makanan kegemarannya (aku pun baru tahu selepas itu) seraya matanya bersinar-sinar walaupun aku tahu dia sebenarnya lapar!

Tanpa dirancang, tiba-tiba aku pantas mengambil sepotong Club Sandwich dan kusuap ke mulutnya. Aku beritahunya, biar aku suapkan sebab nanti tangannya kotor dan terkena buku. Tanpa bantahan, dia dengan rela membuka mulut dan mengunyah perlahan-lahan sambil tersenyum. Manja sungguh dia ketika itu. Dalam hati ketika itu, macam dunia aku yang punya. Nasib baik rakan sebiliknya tidak ada, kalau tidak pasti mereka ternampak punggungku (yang slim ketika itu!) mengembang. Siapa sangka, itu antara detik romantik kami yang pertama.

Hubungan kami berjalan seperti biasa. Namun aku terpaksa berdepan dengan kemarahan Bobby yang semakin hari semakin dingin denganku. Ada sahaja yang membuatkan aku terasa hati, lalu kubiarkan sahaja. Aku faham dia menyukai P, tetapi P bukan dia yang punya dan tiada sebarang deklarasi antara mereka berdua. Malah, P menyatakan yang dia menganggap Bobby kawan dan tidak lebih daripada itu. Apabila diajukan mengenai hubungan aku dengannya, jawapan yang aku dapat hanyalah sekuntum senyuman. Geram betul!

31 Ogos 2000. Kami bakal bercuti seminggu untuk cuti pertengahan semester. Hari terakhir kami di kampus sebelum pulang ke kampung masing-masing. Semua sudah balik, tinggal beberapa orang sahaja. Aku berat hati hendak meninggalkan kampus kerana P pun belum balik lagi menaiki JBR1041 kepunyaannya ke Kampung Gong, Bukit Kenak, Besut. Aku hanya mendiamkan diri sahaja di dalam bilik, seorang diri. Sebak sebenarnya disebabkan aku sudah terbiasa bersamanya saban hari. Aku terus diam di bilik sehinggalah dia tiba-tiba masuk ke bilikku. Dia sudah siap berpakaian, tanda hendak meneruskan perjalanan. Aku memandangnya sambil tersenyum. Pada hal bila-bila masa sahaja genangan air mata ini bakal tertumpah.

Dia mengambil tempat di sebelahku yang duduk di birai katil. Aku hanya diam, dan sebenarnya terdiam. Jika berkata-kata, nescaya pecahlah empangan tubir kelopak mataku. Aku berbaring, dan tanganku memeluknya dari belakang kerana dia masih duduk membelakangiku. Rasa sukar sekali melepaskannya pergi. Dia meleraikan pelukanku, lantas bangun. Aku tersentak. Berkecai juga hatiku ketika itu. Apa salahku? Rupa-rupanya dia merapatkan pintu balik, dan kemudiannya berbaring di sebelahku. Dia melompat ke sebelah dinding, dan kedua-dua kami memandang ke atas. Yang kelihatan hanyalah papan katil sebelah atas yang digunakan oleh Bobby. Masih diam.

"Awak kata nak balik dah?" Aku mula membuka mulut. Berani sedikit kerana dia di sebelahku.
"Sekejap lagilah. Lagipun sempat lagi nak sampai sebelum malam," jawabnya.
"Saya pun balik sekejap lagi," kataku. Aku menghela nafas, berat dan payah sekali.

Masing-masing melayan perasaan. Telapak tangan kami mula bersatu. Genggaman semakin erat kerana sukarnya perpisahan itu. padahal hanya seminggu, namun entah apa antara kami sebenarnya. Kami tidak meluahkan hati lagi, itu sebabnya!

"Awak..." dia bersuara. Ada sesuatu yang tersekat pada kerongkongnya.
"Ya awak..." jawabku lemah. Sebenarnya sebak.
"Awak ingat tak kenapa saya cari awak hari tu? Masa mak awak masuk wad tu?" tanya dia.
"Haah, yang Bobby cakap setiap jam itu sahaja soalan awak pada dia sampai dia naik bosan!" kataku. Dia senyum apabila kumemandangnya.
"Sebenarnya, saya rasa kehilangan. Saya rasa kosong bila awak tak ada..." sayu sahaja suaranya. My God, apa ni?
"Err... Saya pun sebenarnya terfikir fasal awak. Masa kat rumah, saya rasa macam ada benda tak kena," jawabku terus terang. Aku memang tak suka berselindung.
"Rasa macam hilang sesuatu, 'kan?"
"Ha'ah, macam ada benda tak cukup pulak," kataku. Genggaman tangan semakin kemas.
"Sebenarnya, pada mulanya saya berniat nak betulkan hidup awak, sebab awak baik sangat..." katanya. "Tetapi, baru saya sedar yang awak baik sebab diri awak memang macam ni. Saya selesa sangat dengan awak. Tak pernah saya rasa macam ni..." luahnya. Aku rasa macam nak menjerit kegembiraan, tetapi bawak-bawak bersabar Eija!
"Saya pun rasa macam tu, saya rasa hidup saya sekarang lengkap sebab awak ada. Selama ni saya selalu rasa yang saya ni tak ada sesiapa. Kenapa saya mula rasa sayang dekat awak?" aku beranikan diri berkata begitu.
"Sayang aje? Kenapa saya rasa lebih daripada itu?" Nescaya kalau ada yang melihat air muka aku ketika itu, pasti ada yang hendak lempang!
"Sebenarnya saya rasa apa yang awak rasa, tapi saya takut nak cakap. Nanti awak marah..." kataku. Aku sebenarnya ikhlas, tetapi aku kena jaga juga maruahku. Takut juga dianggap melampau.
"Nak marah buat apa, yang penting kita berdua yang lalui perkara ni. Eija, saya benar-benar cintakan awak!"

Dan air mata yang bertakung sejak tadi terburai juga, bukan kerana sedih tetapi terharu!

Bersambung :)









3 comments:

  1. juan!!!sambung!!!best..romantiknya...pekin plak yg nak terasa kegembiraan dalam kesedihan tu..

    ReplyDelete
  2. romantik?
    x brp nak romantik tuh...
    takut censored! haha

    ReplyDelete