Sunday, July 19, 2009

Cinta 3R

Oleh Izwan Mohamad

SELEPAS diperkenalkan kira-kira sembilan tahun lalu, siapa sangka program yang mengenengahkan isu remaja perempuan ini mampu bertahan sehingga hari ini dan masih mempunyai pengikut setia.
Malah penyampaiannya dilihat semakin matang memandangkan tenaga kerjanya juga menunjukkan peningkatan dari segi idea, penyampaian serta pengisian yang selari dengan isu terkini.
Musim terbaru yang mengandungi 13 episod ini masih mengekalkan tiga pengacaranya yang turut memainkan peranan besar dalam merealisasikan impian mereka untuk membawa rancangan ini pergi lebih jauh dan relevan dengan arah aliran terkini.
Rafidah Abdullah, Celina Khor dan Kartini Ariffin (Tini) - tiga gandingan hebat ini melebarkan lagi fungsi mereka dengan memberi sumbangan pelbagai segi termasuk kerja-kerja penulisan skrip dan pengarahan.
Musim ini turut menampilkan bekas pengacara 3R, Azah menerusi segmen khas yang lebih berupa sebagai kaunselor dalam menyelesaikan masalah penonton, menjadikannya satu kelainan berbanding musim lalu.
“Kalau diikutkan, memang kami mahu Azah kembali menjadi pengacara bersama, namun kerana konsep rancangan ini memang menampilkan tiga pengacara saja, kita ambil jalan lain untuk membawa Azah turut serta.
“Azah juga memang bijak dalam penyelesaian masalah khususnya remaja, jadi keputusan meletakkan Azah menerusi segmen itu memang tepat,” ujar Rafidah yang turut bertindak sebagai penulis skrip.
Menurutnya lagi, musim ini turut meluaskan fokus sesuatu isu memandangkan 3R hari ini menyajikan tontonan kepada wanita berusia 18 hingga 30 tahun, termasuk mereka yang sudah berumahtangga.
Malah pengisiannya turut diperluaskan kepada semua bangsa memandangkan pelbagai isu berkaitan bukan saja membabitkan bangsa tertentu, malah turut dipengaruhi kehidupan berbilang kaum di Malaysia.
“Jika sebelum ini kita lebih fokus kepada masalah remaja Melayu, sekarang kita merasakan sudah sampai masanya isu dikaitkan dengan wanita bawah 30-an yang selalunya terbabit dengan pelbagai masalah dan kekurangan pengetahuan dalam menjalani kehidupan.
“Ini termasuk masalah membabitkan hubungan sesama rakan dan masyarakat berbilang bangsa, serta mengenali adat resam yang nyata berbeza yang kadangkala menimbulkan rasa kurang sensitif, jadi kali ini kita paparkan langkah mengatasinya,” menurut Tini yang juga mengarah dan menulis skrip dalam beberapa episod 3R.
Selain itu, 3R turut memaparkan personaliti wanita yang mampu memberi inspirasi dalam bidang masing-masing, khususnya yang menunjukkan kejayaan dan mampu menjadi ikon dan contoh kepada penonton.
Ini termasuk penyanyi yang mula bertapak dalam dunia indie, Yuna, yang dirasakan sesuai bagi dijadikan contoh khususnya kepada remaja yang ingin menceburi bidang seni yang penuh liku.
“Tidak dinafikan, kita juga masih memaparkan isu sama kerana selalunya isu berkenaan wanita agak sama walaupun perjalanan waktu menyebabkan perubahan, jadi kita ambil inisiatif untuk menyentuhnya dari arah berbeza.
“Sebagai contoh, kita masih mengekalkan segmen mengenai penjagaan kecantikan yang tidak terlalu tipikal, selain masalah mengenai rumah tangga dan kerjaya yang selalu menghantui golongan remaja dan wanita muda,” kata Celina.
Kejayaan program ini sebenarnya mendapat perhatian ramai pihak, termasuklah golongan lelaki yang mahukan rancangan seperti ini dibuat dalam versi lelaki, namun ada pula yang berpendapat pendekatannya mungkin berbeza memandangkan 3R lebih sinonim dengan wanita.
Namun, ketiga-tiga pengacara ini tidak menolak, malah mengalu-alukan jika ada cadangan untuk menerbitkan 3R versi lelaki walaupun mungkin ada pihak yang merasakannya tidak sesuai
“Sebenarnya kami pernah terfikir untuk menerbitkan 3R versi lelaki, tetapi setakat ini kami perlu meneliti apakah jalan paling sesuai bagi menarik minat lelaki menontonnya memandangkan sifat lelaki dan wanita ternyata berbeza.
“Justeru, penelitian harus dilakukan jika 3R untuk lelaki benar-benar hendak direalisasikan, dan kami mengharapkan sokongan orang ramai,” kata Rafidah.
Buat masa sekarang, 3R menampilkan beberapa personaliti lelaki sebagai pelakon jemputan dalam beberapa segmen seperti Fizo Omar dan Naz Habibur Rahman.
Menyentuh mengenai kehidupan ketiga-tiga pengacara ini, ternyata bukan mudah bagi mereka membahagikan masa bersama 3R memandangkan mereka mempunyai tugasan masing-masing seperti Tini yang juga penyampai radio Hot FM dan Celina yang kini aktif menguruskan perniagaannya.
Namun, atas dasar cinta kepada 3R, ternyata mereka sanggup berkorban demi memastikan program ini terus hidup dan dapat memberikan informasi berguna kepada golongan remaja dan wanita muda.
“Saya lebih mudah untuk memberikan komitmen kepada 3R memandangkan saya memang bekerja sepenuh masa menulis skrip di Red Communication, jadi saya tidak kisah bekerja lebih sedikit untuk memastikan segalanya berjalan lancar,” kata Rafidah.
Lain pula dengan Tini yang terpaksa berkejar-kejar ke set penggambaran, malah adakalanya dia terpaksa berulang alik dari lokasi ke konti radio memandangkan dia tidak boleh mengabaikan tanggung jawab sebagai penyampai radio.
“Saya berterima kasih kepada pihak pengurusan Hot FM yang sentiasa memberi sokongan kerana secara tidak langsung saya membawa nama stesen ke mana saja, syukur kerana setakat ini saya mampu membahagikan masa tanpa mengabaikan komitmen saya dengan kedua-dua pihak,” ujar Tini yang pernah meninggalkan 3R buat sementara untuk menyambung pelajaran.
Celina juga tidak terlepas daripada masalah membahagikan masa lantaran sibuk dengan dunia perniagaan yang sering memerlukannya berurusan dengan pelanggan, sehingga adakalanya dia terpaksa menjalankan aktiviti perniagaannya di lokasi pada celah-celah waktu rehat.
“Pada mulanya memang susah untuk membahagikan masa, jadi saya cuba menyusun waktu kerja dengan baik agar saya berasa selesa dan boleh memberi fokus dalam setiap perkara yang saya jalani,” ujar Celina.

Profil

Nama: Kartini Kamalul Ariffin
Pengacara 3R: Sejak 2004
Lahir: 24 Mac 1978
Status: Berkahwin
Pendidikan: Ijazah Sarjana Kewartawanan Televisyen, United Kingdom dan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan Berkomputer, University of East Anglia, Norwich
Kerjaya: Hos 3R dan Penyampai Radio Hot FM

Nama: Rafidah Abdullah
Pengacara: Sejak 2000
Lahir: 2 Februari 1976
Status: Bujang
Pendidikan: Kepujian dalam Sarjana Penulisan Skrip, Goldsmith College, London.
Kerjaya: Penulis skrip

Nama: Celina Khor
Hos 3R: Sejak 2004
Lahir: 29 Disember 1979
Status: Bujang
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia, Universiti Malaysia Sabah
Kerjaya: Ahli Perniagaan

No comments:

Post a Comment