Sunday, July 12, 2009

Himpun Di Jirat Cina

Ulasan Izwan Mohamad

APA kelainannya? Itu yang terdetik dalam hati apabila filem seram terbitan Primeworks Studios Sdn Bhd dengan usahasama Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd dipertontonkan kepada pihak media.
Ketika rasa jengkel menular kerana sering disogokkan dengan filem seram yang kurang memberi impak, perasaan takut menonton filem ini mula terasa kerana produksi nampak bersungguh-sungguh untuk membuat penonton tidak duduk diam.
Sembilan jalan cerita digabungkan dalam sebuah cerita, pasti ada menganggap jangka masa naratif yang begitu singkat sukar menarik perhatian, apatah lagi filem seram seperti ini selalunya mengambil masa lama untuk sampai ke destinasi.
Dalam filem ini, semua cerita seramnya cepat berlalu, namun elemen kejutan diberi bagaikan sempurna bagi mereka yang terbabit dalam pembikinan filem ini tanpa mengambil kira kesan lain lebih penting seperti suntingan dan kesinambungan.
Filem ini mengisahkan Burn (Norman), penerbit yang ingin menghasilkan filem seram tetapi menghadapi masalah mendapatkan skrip, lalu bercadang mengiklankan menerusi akhbar mengenai perjumpaan dengan individu yang boleh berkongsi cerita seram berdasarkan pengalaman atau kisah pernah didengari.
Cerita yang terpilih bakal mendapat imbuhan dan perjumpaan itu diadakan di sebuah tempat strategik iaitu jirat Cina.
Pada malam ditetapkan, Burn ke lokasi ditetapkan bersama-sama sembilan peserta yang sedia berkongsi cerita dengannya dan dirakam menerusi kamera digital video sebagai bahan rujukan.
Cerita dimulakan dengan cerita Burn mengenai pengalaman ngerinya ketika mula-mula menjejakkan kaki ke menara gading dan diteruskan dengan pencerita kedua sehingga yang terakhir.
Selepas selesai, dia berpuas hati dengan koleksi cerita diperoleh, namun keesokan hari pembantu peribadinya memaklumkan mengenai sambutan iklan disiarkan dalam akhbar dan ramai berminat untuk berkongsi kisah mereka.
Sesuatu di luar dugaan apabila tarikh perjumpaan sebenar berbeza seperti dijanjikan, siapa sebenarnya bersama-sama Burn?
Seperti kebanyakan filem seram Melayu sebelum ini, elemen jeritan bagaikan satu kewajipan dan filem ini turut tidak terkecuali, mungkin perbuatan itu membuatkan penonton berasa lebih takut dan merasai setiap detik yang digarap supaya nampak seram.
Malah, kesan bunyi turut memainkan peranan, walaupun ada kalanya penonton dapat merasai debaran walaupun dengan mata terpejam, kadangkala tidak seiring dengan visual yang berbeza paras keseramannya.
Ada sedikit kelemahan, khususnya bahagian suntingan dan kesinambungan yang dilakukan tanpa berhati-hati, namun tidak menyebabkan berlaku kecacatan pada jalan cerita yang sememangnya mempunyai idea bernas.
Pujian harus diberi kepada beberapa pelakon yang berjaya membawa watak penting seperti Burn ketika muda yang dimainkan oleh Pekin kerana permainan wajahnya berjaya meyakinkan penonton yang dia benar-benar berdepan rasa takut.
Filem yang menelan kos RM 1.3 juta, termasuk promosi ini ternyata mempunyai daya tarikan kuat kerana menampilkan sembilan kisah dalam sebuah filem, termasuk kisah benar yang sinonim dengan masyarakat umum, selain barisan pelakon ternama menjadi satu daripada daya tarikan.

Data

FILEM: Skrip 7707
ARAHAN: Profesor Madya A Razak Mohaideen
LAKONAN: Norman Abdul Halim, Fouziah Gous, Emi Riza, Que Haidar , Jehan Miskin, Norman Hakim, Abby Abadi, Pekin, Heriyanto Hassan, Almy Nadia, Ruminah Sidek, Maimunah Ahmad, Kenchana Dewi, M Rajoli, Maimon Abd Mutalib, Hafiz Nafiah dan Ainul Aishah
GENRE: Seram
TAYANGAN: 16 Julai 2009

No comments:

Post a Comment