Sunday, July 12, 2009

Pekin Pasrah

Oleh Izwan Mohamad

SEDIKIT masa dulu cerita mengenai hubungan jejaka berkulit cerah ini dengan pelakon meningkat naik, Ayu Raudhah, bukanlah rahsia, sekalipun jarang dimainkan pihak media.
Malah, pernah juga muncul cerita kurang enak berkaitan hubungan terjalin itu sehingga ada yang mula memberi pandangan negatif terhadap kedua-duanya, walaupun hanya mereka yang tahu kesahihan cerita berkenaan.
Bagaimanapun, hubungan terjalin beberapa tahun itu kini menjadi persoalan apabila Ayu dikatakan rapat dan dalam proses mengenali hati budi pemain bola sepak Negeri Sembilan, Zakuan Adha Abdul Radzak yang juga adik ipar pelakon terkenal, Rita Rudaini.
Peluang bertemu Pekin baru-baru ini selepas tayangan media filem Skrip 7707 merungkai status hubungan cintanya, walaupun jelas terpampang rasa serba salah apabila diajukan pertanyaan mengenai perkara itu.
Anak jati Kota Bharu, Kelantan ini yang mengambil keputusan aktif semula di layar perak selepas beberapa tahun ada di belakang tabir untuk mempelajari selok-belok industri perfileman akhirnya bersuara dengan tenang.
"Pekin akui kami bukan lagi pasangan kekasih dan kali terakhir berhubung pun sebulan lalu. Pekin tahu hubungan Ayu dan Zakuan, Pekin tidak kisah. Apa yang berlaku sudah ditakdirkan. Bohonglah kalau tidak sedih kerana kami sudah lama berkawan tapi sebagai manusia, Pekin harus akur dengan ketentuan. Mungkin sudah tertulis tiada jodoh antara kami," katanya.
Jelas, anak muda ini boleh menerima kenyataan, malah dia kini juga dalam proses mengenali hati budi seseorang yang baru dikenalinya.
Bangkit daripada kesedihan itu, Pekin atau nama sebenarnya Mohd Iznan @ Pekin Ibrahim yang memulakan langkah sebagai anak seni seawal usia 15 tahun berazam melupakan seketika soal peribadi dengan menumpukan sepenuh perhatian terhadap kerjaya. Soal jodoh biarlah waktu menentukan.
"Sudah berbelas tahun Pekin bergiat sebagai pelakon. Awal pembabitan, Pekin terlalu muda dan tidak tahu kemampuan sebenar. Berlakon pun mengikut kehendak skrip dan bukan daripada jiwa Pekin.
"Sampai masanya mencari kelainan, malah ini adalah saat paling sesuai untuk Pekin kembali aktif. Bukan kerana tiada tawaran, tetapi dua tahun lalu Pekin mempelajari selok-belok belakang tabir selain bergiat dengan pembikinan filem pendek," kata anak bongsu daripada enam beradik ini.
Selepas dapat apa yang dicari, dia yang membintangi filem terbaru arahan Profesor Madya A Razak Mohaideen, Skrip 7707 bersedia memanfaat segala ilmu diperoleh sepanjang `bertapa' ke medan sebenar.
"Untuk menjadi pelakon yang bagus, kita perlu ada ilmu di dada. Barulah lakonan dan penceritaan lebih mudah disampaikan kepada penonton," katanya yang gemar filem romantik dan penuh falsafah.
Menyentuh soal populariti yang kian menurun berikutan kurang publisiti di akhbar dan majalah, Pekin mengaku meraih perhatian peminatnya menerusi laman blog dan Facebook.
Dia yakin masih diterima berikutan ramai bertanya ke mana dia menghilang selama ini. Perhatian diberi pengikut setia menjadi pemangkin semangat untuk terus melakar nama dalam industri.
"Semangat itu datang semula setiap kali ada bertanya perkembangan terkini. Ia secara tidak langsung menyuntik keyakinan Pekin untuk meneruskan cita-cita muncul sebagai pelakon gred A.
"Terus-terang Pekin sebenarnya pemalu. Kekok bila ada media mahu merakam gambar sehingga ada yang berkecil hati bila Pekin menolak permintaan mereka.
"Kalau boleh, biar publisiti yang diberi berkaitan dengan karier dan bukan berkisar kisah peribadi atau gosip," katanya.
Bagi merapatkan lagi hubungan dengan peminat, Pekin berkongsi perkembangan terkininya menerusi laman pekinibrahim.blogspot.com.
"Di blog ini Pekin mendapatkan komen orang ramai mengenai diri ini, malah Pekin suka menulis apa saja yang terbuku di hati. Lega sedikit rasanya bila diluahkan," katanya yang pernah membintangi filem Pendekar The Movie, Bicara Hati dan Cinta Terakhir.

No comments:

Post a Comment