Sunday, June 21, 2009

Tidak Salah Pilih

Oleh Izwan Mohamad

KETIKA senarai nama peserta Mentor musim ketiga dipaparkan beberapa minggu lalu, ramai terkejut dan tidak menyangka Mas Idayu memilih Hanifah Md Hanafiah, 22, sebagai protege.
Berbeza dengan rancangan realiti televisyen lain yang lebih mengutamakan pakej dan bakat, anak didik pilihan ratu dangdut ini hanya bersandarkan suara semata-mata.
Sebagai bekas pemain bola sepak, anak jati Kerinchi, Kuala Lumpur ini langsung tidak terfikir akan terpilih dalam mana-mana mana-mana program realiti berikutan sering gagal menempatkan diri. Alasannya, jejaka yang lebih dikenali sebagai Black ini tidak memiliki rupa paras menawan dan tidak `mesra' televisyen.
"Saya tidak pernah rasa pilihan saya salah apabila memilih Black sebagai protege sebaliknya saban hari keyakinan saya terhadapnya kian bertambah. Sebelum memilih Black saya ada 12 peserta akhir tetapi hanya dia yang menambat hati saya.
"Hati saya was-was ketika menguji bakat peserta lain tetapi dengan Black saya yakin dia pilihan yang tepat," kata Mas yang ditemui di studionya di Ulu Klang baru-baru ini.
Tambah Mas, Black berkebolehan menyanyikan pelbagai genre lagu selain berkeyakinan ketika berhadapan dengannya yang mencari penyanyi versatil sebagai pelapis.
"Saya sendiri bermula dengan lagu asli, jazz dan pop sebelum menandatangani kontrak bersama Warner Music yang inginkan saya tampil dengan irama dangdut yang sememangnya laku ketika itu.
"Saya telan saja jolokan penyanyi dangdut yang selalu dipandang rendah masyarakat. Saya tidak mahu Black menerima nasib sama seperti saya, sebab itulah saya mahu dia menjadi versatil," kata Mas.
Konsert penyingkiran pertama bagi kumpulan B malam ini memberi tekanan kepada Mas dan Black meskipun sebelum ini mereka menerima undian tinggi berdasarkan persembahannya yang menghiburkan.
"Saya jarang gugup apabila membuat persembahan tetapi setiap kali Black naik ke atas pentas saya akan rasa sangat takut. Mungkin kerana saya bertanggungjawab menentukan hala tuju dan masa depan Black," kata Mas.
Black turut meluahkan perasaan sama apabila ditanya mengenai penerimaan masyarakat terhadap pemilihannya sebagai protege Mas Idayu. Anak muda ini juga tidak kisah Mas menggunakan rotan sepanjang pembelajaran kerana ia membantu membentuk disiplinnya.
"Saya terkejut kak Mas memilih saya. Ketika itu saya tertanya-tanya bolehkah rakyat Malaysia menerima kehadiran saya yang serba kekurangan ini. Sebelum ini duduk sebelah rakan-rakan mentor yang lainpun saya malu kerana mereka berkulit cerah malah hendak letak tangan atas meja pun saya segan.
"Kak Mas tidak pernah jemu mengajar dan berusaha mengubah penampilan saya, termasuk membawa saya ke spa, salun dan melakukan rawatan wajah supaya nampak lebih bagus sehingga ramai rakan perasan perubahan saya," kata Black yang sebelum ini membantu ibu bapanya menjual ikan.
Ternyata Black menjalani perubahan ketara apabila tampil lebih segak sekali gus membuktikan tiada yang mustahil jika ada kemahuan.
Bercakap mengenai perjalanan jejaka ini sebagai peserta Mentor yang bersiaran setiap Ahad menerusi saluran TV3, Mas yakin Black mampu pergi jauh walaupun berdepan cabaran sengit daripada peserta lain.
"Bagi kami markah yang tinggi bukan keutamaan sebaliknya lebih mengambil kira kualiti persembahan. Anak didik Lah iaitu Fira misalnya, dia mempunyai kelebihan yang masih tersembunyi dan boleh menjadi pencabar Black," kata Black.
Malam ini Black, Fira dan protege Adibah Noor iaitu Thye akan berentap untuk mara ke peringkat seterusnya selepas menyaksikan protege Jaclyn Victor, Kumpulan Evo tersingkir minggu lepas.

No comments:

Post a Comment