Sunday, May 24, 2009

Getar Bob, Sarah

Oleh Izwan Mohamad

UMUM mengetahui dua penyanyi muda bersuara hebat bakal membawa cabaran negara ke World Championship Of Performing Arts (WCOPA) di Los Angeles (LA), Amerika Syarikat, dari 11 hingga 19 Julai depan. Tahun lalu Malaysia berjaya membawa pulang 27 pingat emas, sembilan perak dan dua gangsa.
Jika sebelum ini Syafinaz Selamat, Deja Moss, Noryn Aziz, Iqwal dan Dina pernah mengharumkan nama negara, kini giliran Yusrizan Usop (Bob) dan Siti Sarah Raisuddin menggalas tanggungjawab itu.
Mereka sekali gus disandarkan untuk mengulangi kejayaan Noryn Aziz dan Iqwal apabila terpilih bertanding dalam kategori vokal selepas berjaya melalui program Worldstars Road To Hollywood (WRTH) peringkat akhir yang berlangsung di Panggung Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Memang tidak dapat dinafikan, kelunakan vokal mereka memukau selain memiliki aura tersendiri ketika di pentas. Itu antara kriteria yang diperlukan sebagai 'senjata' dalam pertarungan yang bakal menyaksikan penyertaan daripada 66 negara.
Bagi lelaki kelahiran Limbang, Sarawak itu, peluang ini digunakan sepenuhnya memandangkan sebelum ini dia jarang menyertai apa-apa pertandingan selepas menduduki tempat kelima dalam Akademi Fantasia musim kedua yang memperkenalkannya ke dunia hiburan tanah air.
"Kalau tahun lepas hanya 41 negara bertanding, kali ini saya terpaksa berdepan peserta dari 66 negara, jadi saya perlu tingkatkan usaha kerana cabarannya lebih besar," kata Bob.
Dia yang masih dalam proses menyunting dan memilih lagu bakal bertanding dalam lima kategori iaitu terbuka, kontemporari, world music, pop dan R&B jazz sebagai taruhan.
"Kita tidak tahu nasib di sana, jadi sekurang-kurangnya kita akan ada lebih banyak peluang untuk mara ke peringkat akhir.
"Sekarang saya giat berlatih vokal dan mencari keunikan tersendiri memandangkan itu yang bakal memberi kelainan dalam persembahan kita," katanya.
Bob dijangka menyanyikan single popularnya Cinta Terhalang serta lagu My Baby You dan The Prayer, selain dua lagi lagu yang masih dalam proses pemilihan.
Semua peserta dijangka terbang ke LA 10 Julai nanti, namun seperkara merisaukan Bob adalah pengurusnya yang mungkin tidak dapat bersamanya memandangkan tiada peruntukan diberi kepada pengurus artis.
"Saya risau kerana selama ini saya sering diurus Syuib Ismail, yang tahu selok-belok penampilan dan cara saya bekerja.
"Dengan adanya Syuib, saya dapat lebih fokus kepada pertandingan, jadi saya berharap ada pihak sudi menaja pihak pengurusan untuk ke sana," katanya.
Sarah yang bakal meneruskan cabaran bersama Bob kini mula terasa debaran yang semakin memuncak memandangkan tarikh ke sana semakin hampir.
"Saya teruja, tetapi dalam masa sama risau memikirkan saya membawa nama negara dalam pertandingan berprestij itu.
"Kerana itu saya membuat pelbagai persediaan asas seperti bersenam, berlatih vokal dan tarian serta memastikan stamina dalam keadaan baik," kata Sarah.
Ini untuk mengelak badan kurang sihat berulang, sama seperti terjadi pada peringkat akhir WRTH yang menyebabkan kualiti vokalnya menurun, namun dia bernasib baik kerana diterima juri untuk ke LA.
"Segalanya harus dijaga, baik waktu makan dan tidur, setiap sudut mendapat perhatian saya," kata Sarah.
Mengenai persediaan lagu, Sarah mengakui mendapatkan nasihat daripada bapanya, Raisuddin Hamzah yang lebih arif dengan kekuatan vokalnya.
Dia juga mendapatkan pandangan mereka yang berpengalaman ke WCOPA seperti Noryn, Deja dan Dina, khususnya berkenaan corak persaingan yang bakal dihadapinya.
"Kata mereka, saya harus fokus dan bekerja keras kerana macam-macam boleh berlaku di sana.
"Saya juga bertanding dalam kategori sama seperti Bob kecuali kontemporari kerana saya memilih untuk menyertai kategori broadway.
"Bukan mudah membawa lagu broadway, tetapi saya meminatinya dan tidak berpeluang melakukannya di sini. Apapun, doakan kejayaan kami di sana kerana kami bukan saja bertanding untuk diri sendiri, tetapi rakyat Malaysia," katanya.

No comments:

Post a Comment