Sunday, May 17, 2009

Farisha Kembali

Oleh Izwan Mohamad

APABILA menyebut nama wanita ini, golongan remaja mungkin tertanya-tanya siapa gerangan di sebalik nama Farisha Irwayu. Namun bagi penggemar drama sekitar 1990-an, namanya bukan asing.
Apatah lagi pelakon yang sering menghiasi kaca TV ini pernah popular menerusi drama seperti Ros Anita yang turut dibintangi Fauziah Ahmad Daud dan Rashdan Baba satu ketika dulu.
Ketika zaman penerbitan telefilem dalam bentuk video cakera padat (VCD) penghujung 1990-an, ibu kepada dua anak ini juga pernah muncul dalam Neurose Dwi yang menggandingkannya bersama nama besar seperti Badrul Muhayat, Zamarul Hisham, Datuk Jalaluddin Hassan dan Dian P Ramlee.
Muncul kali pertama pada 1992 menerusi drama Cinta Untuk Disewa bersama Ary Malik di bawah arahan pengarah dan pelakon Roslan Hussin, dia tidak menoleh ke belakang lagi dan meneruskan kehidupannya sebagai anak seni.
Kini, ibu tunggal ini masih aktif berlakon walaupun kehadirannya tidak berapa disedari kerana kurang publisiti dan jarang muncul di media.
"Saya masih aktif berlakon, malah saya bakal muncul dalam drama Zati dan Si Mawas bersama Excellent Pictures di bawah arahan Ahmad Idham bersama pelakon seperti Liyana Jasmay, Sharifah Shahora, Kamal Adlil dan Dian P Ramlee.
"Kali terakhir saya muncul di kaca TV menerusi drama 26 espisod Amanah Karmilla yang ditayangkan menerusi TV2," katanya.
Bercerita mengenai kehidupan peribadinya, dia yang pernah berkahwin pada 1998 dan bercerai pada 2002 masih bersendirian sehingga saat ini walaupun ada pihak cuba merapati.
Baginya, yang penting saat ini adalah kerjayanya sebagai pelakon kerana sebagai ibu tunggal, dunia lakonan menjadi sumber mencari sesuap nasi.
"Bukan tiada yang ingin menjadi pengganti, cuma keserasian itu sukar ditemui dan saya tidak mencari, apatah lagi memikirkan mengenainya.
"Saya juga tidak risau atau fobia untuk berkahwin, kalau sudah sampai jodoh, adalah," katanya yang tidak lokek bercerita mengenai kehidupannya.
Baginya, berkongsi cerita peribadi dengan peminat bukan perkara luar biasa kerana sebagai artis, itulah asam garam yang perlu dilalui memandangkan artis sering dilabel sebagai hak masyarakat.
"Kadangkala, kontroversi dan berita sensasi yang membuatkan orang lebih mengenali kita," katanya.
Bercakap mengenai dunia lakonan yang semakin sempit dengan kehadiran ramai bakat baru yang muncul tahun demi tahun, Farisha tidak pernah menganggap kehadiran pelakon baru sebagai penutup rezeki.
Malah, tanpa pelakon lama, tidak adalah pelakon baru yang bakal mewarnai industri hiburan tanah air, walaupun pelakon sezamannya sukar mendapat peluang ketika mula-mula menjejakkan kaki ke dalam bidang lakonan dulu.
"Sekarang semuanya mudah, malah ada program pencarian pelakon untuk mencari bakat baru sebagai pelapis.
"Cuma saya kesal kerana gejala kronisme dalam produksi masih wujud sehingga menutup rezeki ramai pelakon sedia ada kerana lebih ramai penerbit lebih suka mengambil ahli keluarga atau kawan rapat untuk berlakon dalam produksi mereka.
"Namun ini yang perlu dihadapi golongan pelakon seperti kami, tetapi saya percaya hanya bakat yang dapat membezakan," kata Farisha.

No comments:

Post a Comment