Sunday, May 17, 2009

Bukan Cinta Biasa

Ulasan Izwan Mohamad

BUKAN cinta biasa! Ini yang dapat disimpulkan daripada filem komedi romantik arahan Ahmad Idham ini. Walaupun jalan ceritanya agak klise kerana mengetengahkan watak anak orang kaya sebagai pendukung utama, namun ada sedikit perbezaan kerana hero dan heroinnya hadir daripada latar belakang keluarga yang berada.
Cuma, perbezaan amalan gaya hidup antara kedua-duanya membuatkan filem ini istimewa berbanding filem cinta yang sering menyogokkan kisah putus cinta kerana orang ketiga, atau tidak mendapat restu keluarga.
Mengisahkan Irham (Awal Ashaari), anak hartawan berwajah tampan yang dibesarkan di luar negara sejak kecil dan mengamalkan cara hidup Barat, menerima cabaran daripada dua kawannya Alex (Shaheizy Sam) dan Zainal (Fizz Fairuz) supaya memikat gadis bertudung yang selama ini dipandang rendah oleh mereka.
Syuhada (Heliza) yang dibesarkan datuknya (Hisham Ahmad Tajuddin) tidak menyedari niat sebenar Irham yang cuba merapatinya dengan bantuan adik Irham, Ikmal (Hadziq) yang juga pelajar di sekolah tempat Syuhada mengajar.
Melihat usaha Irham untuk mendalami ilmu agama, Syuhada banyak membantu sehingga menimbulkan perasaan kasih antara kedua-duanya.
Irham juga tidak menyedari dia melaksanakan tanggung jawab sebagai Islam tanpa lalai dan mula selesa dengan kehidupan barunya, namun dia terpaksa menunaikan janji kepada Alex dan Zainal lalu memberitahu niat sebenarnya kepada Syuhada.
Ketika itu timbul konflik antara pasangan ini dan Irham terpaksa menghadapi situasi itu kerana hatinya juga terpaut dengan gadis berkenaan.
Filem ini bagus untuk tontonan, khususnya remaja, kerana diselitkan mesej berunsur keagamaan walaupun dipenuhi gelak tawa dan suasana romantik, menjadikannya satu gubahan hampir sempurna.
Pujian harus diberi kepada skor muzik yang membantu menimbulkan rasa dalam perjalanan cerita ini, di samping sinematografi yang dirumus cantik, khususnya elemen pencahayaan.
Begitu juga lakonan Awal yang bersahaja sehingga penonton boleh merasai kesedihannya melalui titisan air mata yang langsung tidak dibuat-buat, selain keletah Hadziq yang sentiasa menghiburkan.
Cuma, ada beberapa bahagian yang membabitkan suntingan kurang dijana dengan kemas sehingga ada beberapa babak kelihatan `kelakar', seperti pelakon tambahan yang terpinga-pinga seolah-olah baru mendapat arahan, namun itu tidak mencacatkan jalan cerita keseluruhannya.

* Data

FILEM: Syurga Cinta
PENGARAH: Ahmad Idham
PELAKON: Awal Ashaari, Heliza AF5, Hadziq, Mustapha Kamal, Dian P Ramlee, Hisham Ahmad Tajuddin, Fizz Fairuz, Shaheizy Sam dan Wazata Zain
GENRE: Komedi romantik
TAYANGAN: 21 Mei 2009

No comments:

Post a Comment