Sunday, May 17, 2009

Manifesto Aroma Bau

Oleh Izwan Mohamad

ZAMAN kebangkitan muzik Malaysia kini dapat dirasakan semula dengan kemunculan pemuzik tempatan yang tidak kurang hebatnya kerana sebelum ini ramai penggiat muzik tanah air terlalu risau dengan kebanjiran band seberang yang dianggap menjatuhkan industri tempatan.
Namun, ada pihak kurang gemar menuding jari menyalahkan senario itu, sebaliknya menghasilkan karya bagus seperti yang dapat kita dengar di radio akhir-akhir ini.
Kemunculan band indie selain kebangkitan band sedia ada kembali mewarnai dunia muzik, menyebabkan stesen radio tempatan yang sebelum ini seolah-olah berpaksikan lagu dari Indonesia, kembali memutar lagu hasil usaha anak watan.
Jika sebelum ini kita disogokkan muzik Sheila On 7, Padi, Dewa 19, Samsons, Kerispatih dan banyak lagi, kini nama seperti Hujan, Meet Uncle Hussain, Bunkface dan Pesawat mula meniti bibir peminat muzik tempatan.
Selain Exists yang tampil dengan single terbaru mereka, kumpulan Bau yang pernah dikenali pada 2004 menerusi album Wajah Kita terbitan Glass Records kini bangkit semula.
Bau yang sebelum ini kehilangan dua anggota lama sekarang tampil dengan tiga ahli baru bagi memantapkan perjalanan seni mereka.
Mereka juga tidak lagi bernaung di bawah mana-mana syarikat rakaman, sebaliknya selesa berdikari dan mempunyai kebebasan berkarya.
Bau yang dianggotai Muhammad Iskandar Dahalan atau Iss sebagai vokalis, Mohd Khairul Annuar Md Salleh (An - dram), Tengku Shafiz-Rullah Tengku Mohd Shahid (Ash - keyboard), Mohd Hizaruddin Mohd Rafee (Dino - gitar utama), Tengku Daud Shah Tengku Adnan (D- gitar kedua) dan Nazrul Ahmad (Nas - bass) terpaksa melepaskan ahli lama iaitu Chot dan Audi Azfar
kerana masalah komitmen.
Tanpa menoleh ke belakang, Bau yang pernah popular menerusi lagu seperti Nafas, Potret dan Wawa kini kembali dengan lagu seperti Demokratik Republik, Manifesto dan Anggun.
Lebih menarik, semua lagu ciptaan sendiri ini turut dimuatkan dalam beberapa drama tempatan sebagai runut bunyi seperti drama bersiri Ponti Anak Remaja, Anggun dan Merah Puteh, membuatkan lagu mereka lebih dikenali peminat.
Menurut Ash yang juga ketua kumpulan Bau, peminat kini lebih memahami kandungan lagu yang disampaikan dengan bantuan visual, menyebabkan mereka mengambil peluang untuk lebih serius bekerjasama dengan mana-mana produksi.
"Kebanyakan muzik kami sesuai digabungkan dengan elemen visual seperti yang kami lakukan dengan kerjasama pihak produksi.
"Bukan semua pendengar muzik dapat memahami mesej yang cuba kita sampaikan menerusi lagu, jadi dengan adanya bantuan visual seperti yang terpapar dalam drama, lebih mudah mereka memahaminya," kata Ash.
Menurutnya, ada lagu mereka yang diterima sebagai runut bunyi selepas lagu siap sepenuhnya, selain lagu yang dicipta khas untuk drama seperti yang dinginkan pihak produksi.
"Sebagai contoh, lagu Anggun dicipta setelah drama siap dan untuk menyesuaikannya, saya bekerjasama dengan Isma Yusoff (pengarah Merah Puteh) menerusi penyusunan lirik lagu itu.
"Ini satu perkembangan sihat apabila pemuzik seperti kami dan penggiat drama dapat bergabung dan berkongsi fikiran, sekali gus membantu antara satu sama lain memantapkan industri hiburan tempatan," katanya.
Malah, mereka kini lebih mudah menjalankan kerja rakaman setelah memiliki studio rakaman sendiri, Bonang Studio yang terletak di Bandar Baru Bangi, Selangor.
Peminat berpeluang mendengar lagu Bau menerusi laman web Myspace secara percuma, selain berpeluang mendapatkan karya mereka dengan menghubungi mereka secara terus.
Ini untuk memberi peluang kepada pendengar muzik tanah air memahami konsep Bau secara mudah tanpa mengeluarkan belanja banyak, sekali gus mempromosi Bau kepada peminat, khususnya golongan muda.

No comments:

Post a Comment