Sunday, May 24, 2009

Din Terus Riuh

Oleh Izwan Mohamad

AWAL tahun ini ramai mencebik bibir apabila dikhabarkan nama ini bakal menduduki kerusi penyampai di stesen radio nombor satu Malaysia, Era, digandingkan dengan Aznil Nawawi.
Namun melalui Riuh Pagi Era, Din Beramboi `mengekang' sangkalan negatif terhadapnya selama ini dan slot itu juga mengangkat semula namanya sebagai penyampai radio selepas `bersara' hampir tujuh tahun.
Din atau nama sebenarnya Mior Ahmad Fuad Mior Badri, 42, berjaya menarik ramai pendengar stesen berkenaan setelah memperkenalkan beberapa segmen, khususnya dari jam 6 sehingga 10 pagi seperti Drama Sebabak dan Berita Cara Kami yang sungguh kelakar.
Bagaimanapun, ramai juga tidak tahu Din tidak pernah bercita-cita untuk kembali ke konti radio kerana berasakan tiada kesesuaian baginya melakukan kerja sedemikian, tambah pula format stesen radio yang semakin berubah.
"Saya pernah berangan-angan menjadi penyampai Era selepas selalu mendengar penyampai baru bersiaran setiap hari kerana ada saja idea terdetik dalam fikiran, mengapa mereka tidak membuat itu dan ini.
"Tak sangka juga menjadi kenyataan apabila pengurus stesen ini, Nazri Noran menghubungi saya untuk mengisi kekosongan dalam slot pagi di Era," kata Din.
Menurutnya, semangatnya berkobar-kobar, apatah lagi pasangannya, Aznil setuju untuk bergandingan memandangkan mereka pernah bersama-sama merakam album komedi, `Sawancara' pada 1990-an.
Pengalaman bersama itu jugalah yang melahirkan idea Drama Sebabak yang semakin popular kerana sebelum ini mereka lebih banyak melakukan format seperti itu secara rakaman.
"Sememangnya saya ada keserasian dengan Aznil kerana dia mengetahui `loyar buruk' saya, jadi setiap kali bersiaran kami sudah tahu hendak membalas kata-kata antara satu sama lain.
"Aznil kreatif, kadangkala ada masa idea saya juga tersekat dan Aznil tahu bagaimana hendak mengawal keadaan dengan menyambung idea saya, membuatkan kami bertambah mudah bekerjasama," kata bapa kepada tiga anak ini.
Menyentuh kedudukan slot Riuh Pagi Era yang kini memanjat tempat ketiga
di belakang Sinar FM dan Hot FM bagi slot pagi dalam banci radio
baru-baru ini, bagi Din itu bukan matlamat utamanya.
Walaupun tidak menafikan kehadirannya mengukuhkan lagi nama Era sebagai radio nombor satu negara, paling penting pendengar terhibur setiap kali mereka bersiaran.
"Bukan mudah sebenarnya untuk membuat orang ketawa, apatah lagi apabila tidak nampak wajah pendengar, tetapi kita kena yakin yang mereka boleh terhibur dan idea kita tak boleh digunakan banyak kali.
"Dengan segmen itu kami juga perlu pantas, khususnya dalam kawalan masa, kerana kalau dibuat dalam situasi sambil lewa, pasti tak sama dengan apa yang pendengar nikmati sekarang," kata Din yang menganggap itu cabaran besar setiap kali ada di konti.
Menyentuh sikap beberapa penyampai radio yang gemar `lompat stesen' seperti yang berlaku beberapa kali sebelum ini, Din berpendapat senario itu berlaku kerana kebanyakan mereka lebih dikawal emosi berbanding sikap profesional.
Katanya, sebagai penyampai radio, mereka harus menganggap kerjaya itu sebagai satu perniagaan yang menjual suara mereka tanpa memikirkan soal populariti atau siapa perlu jadi `nombor satu'.
"Kami sebagai orang lama pun tak berani nak buat perkara seperti itu, malah jika diberi peluang, seharusnya kami gunakan sebaik mungkin dan melakukannya dengan baik tanpa banyak soal.
"Itulah cara untuk menjadi penyampai radio yang baik," kata bekas penyampai Time Highway Radio ini.

No comments:

Post a Comment