Sunday, May 10, 2009

Tari Aril

Oleh Izwan Mohamad

KEHADIRAN jejaka ini di Akademi Fantasia 7 (AF7) memberi impak besar kepada rancangan realiti TV paling popular itu dek personalitinya yang ceria selain memiliki pakej yang digilai ramai.
Namun, penyingkirannya pada konsert mingguan ketujuh di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil baru-baru ini memeranjatkan ramai hinggakan ada pihak sanggup membuat petisyen di Internet untuk mengembalikannya ke AF7, selain mengharapkan pihak produksi mengadakan undian AFMASUK seperti pernah dilakukan beberapa musim sebelum ini.
Ramai pemerhati seni, termasuk penyanyi Datuk Khatijah Ibrahim dan Adibah Nor menyelar pengundi yang dianggap 'kurang bijak' dalam membuat keputusan tidak mengundi jejaka berasal dari Ampang, Selangor ini sehingga menyebabkannya tersingkir.
Hari ini mungkin peminat dapat melihatnya kembali menerusi kaca TV kerana peminatnya boleh menebus semula kesilapan dan berpeluang melihat Aril atau nama sebenarnya Khairil Azam Pilus, 23, beraksi di peringkat akhir AF7.
Peluang terbuka apabila Pengetua AF7, Datin Seri Tiara Jacquelina mengumumkan talian AFMASUK dibuka pada konsert mingguan kelapan, baru-baru ini.
Bagaimanapun, ada pihak membantah keputusan itu kerana berpendapat pihak produksi 'sengaja' mengadakan AFMASUK bagi membenarkan Aril melangkah ke final AF7 walaupun tersingkir.
Ini terbukti selepas beberapa hari waktu undian dibuka sejak Isnin lalu, kedudukan Aril pada tahap tertinggi berbanding bekas peserta lain seperti Aishah, Claudia dan Zizi yang disebut-sebut sebagai pesaing terdekatnya.
"Bercakap mengenai AFMASUK, saya langsung tidak terfikir sama ada bersetuju atau tidak dalam perkara ini kerana semua keputusan bergantung kepada pihak produksi dan terpulang kepada mereka untuk membuat keputusan," kata adik kepada penyanyi Izwan Pilus ini.
Malah, dia tidak menaruh harapan tinggi memandangkan peluang sama rata diberi kepada peminat setiap pelajar yang tersingkir sebelum ini, apatah lagi rakannya bukan penyanyi yang calang-calang.
"Saya setuju jari menjadi juri dalam pertandingan ini, jadi saya serahkan sepenuhnya kepada pengundi di luar sana untuk membuat keputusan, dan saya berterima kasih dengan sokongan yang diberi kepada saya," katanya.
Ketika penyingkirannya, ramai terkena tempias kemarahan peminat yang kecewa melihatnya menarik beg turun dari pentas transformasi AF7, termasuk bintang AF3, Marsha Milan Londoh yang dikatakan punca peminat tidak mengundi jejaka berkulit cerah itu.
"Tidak perlu kecewa dengan penyingkiran saya. Memang saya kesal kerana apabila saya sudah tiada di AF7 baru ada yang menyatakan rasa terkilan dan sebagainya, walaupun saya percaya rezeki ada di mana-mana.
"Usah salahkan Marsha kerana tidak adil untuk menghukumnya, sedangkan dia langsung tidak bersalah dalam hal ini," katanya.
Bercerita mengenai pembabitannya dalam dunia seni nyanyian, tarian dan pengacaraan, anak ketiga daripada empat beradik ini berjaya mengembangkan bakatnya sebagai pengacara rancangan Trendy yang memfokus kepada isu remaja selain memaparkan gaya hidup, fesyen dan muzik.
"Saya ditawar menjadi pengacara selepas mengikut abang (Izwan) ke sebuah rakaman di RTM, dan penerbit berminat dengan sifat saya lalu memanggil saya ke uji bakat.
"Tidak sangka juga saya ditawarkan tanggungjawab itu, dan saya mengacara rancangan itu selama tiga musim," katanya.
Menyentuh pembabitannya dalam seni tari, Aril mengakui pernah memenangi Festival Tarian Antarabangsa di Kuala Lumpur pada 2007 dan aktif dalam tarian 'shuffle' sehingga dia dan rakan menubuhkan komuniti penari 'shuffle' dinamakan Hardstyle Republic yang mendapat sambutan hangat daripada golongan muda.
"Saya mengagumi AC Mizal kerana dia boleh buat semua seperti mengacara, berlakon, menari dan menyanyi.
"Saya juga hendak jadi seperti itu dan mahu membuktikan kepada pengetua dan tenaga pengajar yang saya boleh menjadi ikon serba boleh yang mereka cari," kata Aril yang cemerlang menerusi persembahan lagu Yang Pernah daripada Estranged dan Nakal nyanyian asal Gigi ketika persembahan mingguan.

No comments:

Post a Comment