Sunday, May 17, 2009

David Mula Yakin

Oleh Izwan Mohamad

MENJADI sebahagian daripada tanggungjawab penggiat filem 'melantik' hasil seni sebagai medium berpengaruh untuk membantu membetulkan minda masyarakat sambil mengimbangi karya yang sebelum ini dilihat mampu memesong akidah dan minda remaja.
Kebimbangan terhadap gejala sosial ternyata menjadi satu daripada agenda penting negara dalam usaha menanganinya, dan kini ada pengusaha filem cuba memainkan sedikit peranan dalam usaha itu.
Produk terbaru Metrowealth Movies Production (MMP), Syurga Cinta, turut mengupas pertembungan gaya hidup golongan yang dipengaruhi kebaratan dan mereka yang teguh kepada agama.
Arahan Ahmad Idham yang menampilkan Awal Ashaari, Heliza AF5, Mustapha Kamal, Dian P Ramlee, Hisham Ahmad Tajuddin, Fizz Fairuz, Shaheizy Sam, Wazata Zain dan adik Hadziq ini mengupas kehidupan dua keluarga Melayu beragama Islam tetapi berbeza cara hidup.
Filem komedi romantik berunsur keagamaan ini begitu ringan, tetapi sarat mesej dan mampu membuatkan penonton berfikir betapa golongan muda kini mudah terpesong dengan budaya yang tidak menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat.
Keadaan tidak terkawal, khususnya membabitkan anak muda zaman kini, mendorong penerbitnya, David Teo, meneruskan usaha menerbitkan filem bercorak keagamaan walaupun pernah gagal dalam filem pertamanya, Syukur 21, pada 2000.
"Saya mengambil masa sembilan tahun untuk membuat keputusan menerbitkan filem sebegini, namun saya yakin kerana pendekatannya tidak berat dan mudah diterima," kata David yang tidak mahu filem ini dilabel sebagai filem keagamaan sepenuhnya.
Beliau tidak mahu penonton membuat tanggapan mudah dan berpendapat filem ini terlalu berat dan mengurangkan minat penonton, khususnya golongan muda, menontonnya.
"Sebab itu kita gabungkan elemen komedi dan cinta sebelum diselitkan dengan mesej berguna sebagai membantu memperbaiki gejala sosial masyarakat," katanya.
Tidak menafikan bakal berdepan risiko dengan menerbitkan filem bercorak keagamaan, David nampak lebih yakin dengan filem ini kerana genre sama dari Indonesia seperti Kiamat Sudah Dekat dan Ayat-Ayat Cinta mudah diterima penonton kerana menerapkan unsur komersial seperti komedi dan cinta.
"Namun, filem keluaran kita lebih mencerminkan budaya tempatan memandangkan Islam adalah agama rasmi negara ini, jadi kita perlu lebih sensitif.
"Kita mendapatkan pandangan pakar dalam Islam untuk mendapatkan nasihat dan idea, kemudian disesuaikan dengan skrip yang ditulis panel dalaman kami," kata David.
Penerbit yang popular dengan terbitan filem bercorak komedi, seram dan aksi ini turut menafikan menggunakan nilai keagamaan sebagai `pelaris' filem atau cara mendapat keuntungan.
Ini kerana tanggungjawab sebagai penerbit bukan saja mengembalikan kegemilangan industri filem Malaysia, malah mampu menjadi pemberi nasihat kepada masyarakat supaya tidak leka dan lalai dalam urusan kehidupan seharian.
"Jika saya tidak menerbitkan filem seperti ini sekalipun, saya mampu mendapat keuntungan berlipat kali ganda menerusi filem seram atau komedi yang terbukti `boleh jual'.
"Sebagai peniaga, mestilah saya mahu buat produk yang boleh balik modal, tetapi inilah tanggungjawab saya untuk memberi sumbangan kepada masyarakat," katanya.
Bermodalkan RM1.5 juta untuk kos penerbitan filem ini, beliau berharap dapat membuat kutipan sebanyak RM2.5 juta menerusi Syurga Cinta dan berazam meneruskan filem berunsur serupa jika mendapat sambutan menggalakkan.
Filem ini bakal menemui penonton di pawagam tanah air bermula 21 Mei ini.

No comments:

Post a Comment