Sunday, June 21, 2009

Misi Baru O-Two

Oleh Izwan Mohamad

MESKIPUN industri muzik tempatan kian meriah dengan kemunculan banyak band baru, kebangkitan band sedia ada juga diharap dapat memantapkan lagi perjuangan muzik Malaysia.
Menyedari saingan kian sengit, kumpulan O-Two yang pernah muncul dengan album sulung, Radio Tanah Melayu pada 2005 tidak mengambil mudah setiap langkah yang diambil, sebaliknya cuba menggunakan pendekatan baru dalam mempromosi muzik yang dibawa.
Selepas tiga tahun menyepi, mereka giat mengumpul bahan dan mencari arah tuju sesuai supaya muncul dengan nafas segar, sekali gus diterima ramai.
Dianggotai Haniff Khan Mohd @ Mohammed Khan atau Anep, 29, sebagai pemain dram dan Azlan Ahmad (Alan), 25, pemain gitar dan vokalis, kumpulan yang dulunya disertai empat orang kini dilengkapkan dengan kehadiran One atau nama sebenarnya Wan Mohd Khairol Zaimie Wan Azizan, 20, sebagai pemain bass.
Lebih menarik, kehadiran mereka kali ini bukan `kosong' tetapi dengan misi baru mempromosi dua produk sekali gus, iaitu muzik menerusi permainan secara on-line di Internet.
Malah, April lalu mereka turut dilantik sebagai duta permainan on-line popular berbahasa Melayu, Jin Online, yang diperkenalkan iG-Interactive Sdn Bhd (iGi), sebuah syarikat tempatan yang giat mengusahakan permainan on-line yang sebelum ini dimonopoli produk dari Jepun dan Amerika Syarikat.
"Usahasama kami dengan iGi sebenarnya bermula dengan pembabitan Alan yang juga pemain permainan ini sehingga menemukan kami dengan pengurusan Jin Online.
"Idea timbul apabila kami berasakan kerjasama ini membantu antara satu sama lain. Mereka yang berminat dengan permainan ini dapat mendengar lagu kami yang dihantar secara percuma kepada peminat," kata Anep selaku ketua kumpulan ini.
Kerjasama ini menjanjikan tiga inisiatif, termasuk pelan pemasaran bersama yang menggabungkan muzik dan permainan on-line, sekali gus menjadikannya kolaborasi pertama seumpamanya di Malaysia.
iGi melancarkan cakera padat versi dua dalam satu, menggabungkan sistem instalasi permainan dan album mini terbaru O-Two yang diberi judul Utusan Rasmi, boleh didapati secara percuma dengan berkunjung ke laman sesawang rasmi Jin Online.
"Dalam album mini ini, kami menampilkan lagu terbaru seperti Naluri Perintis Cinta, Doa, Bidadari Dari Syurga, Orbit Merentasi Masa dan lagu hit Mr Koma," kata Alan yang memikul tanggung jawab vokalis menggantikan Izan.
Selain itu, mereka muncul dengan single terbaru, Sesat, yang menampilkan nyanyian pemain gitar handal, CD Naz yang pernah popular dengan kumpulan Silkhannaz sebelum menyertai Metalasia sebagai vokalis.
Eksekutif Pemasaran iGi, Nor Azizul Abdullah, berkata berdasarkan pemerhatian graf jumlah pemain penyertaan O-Two dalam Jin Online membantu peningkatan jumlah pemain permainan ini.
"Kami menyedari Alan mempunyai pengaruh besar dalam Jin Online, jadi kerjasama ini sangat bagus kerana O-Two memahami permainan yang kami sediakan.
"Kami juga giat bekerjasama dengan pereka permainan on-line dari China iaitu TQ Digital Entertainment untuk mencipta watak O-Two" kata Azizul.
Selain itu, mereka berusaha merealisasikan impian O-Two mengadakan konsert Julai depan, selain bertanggungjawab melancarkan klip video Mr Koma yang berkonsep animasi menggabungkan dunia maya dan Jin Online.

No comments:

Post a Comment