Sunday, June 14, 2009

Sekadar Usik-usik

Oleh Izwan Mohamad

BUKAN mudah menjadi orang popular dan cantik. Mata pemerhati seni sering memandang setiap gerak-geri, lalu pilihan terbaik adalah berhati-hati. Dalam pada itupun, cabaran tetap mendatang.
Seperti yang dilalui mereka yang terdahulu, pastinya ada harga yang perlu dibayar apabila menjadi perhatian masyarakat, tidak kiralah soal kerjaya mahupun peribadi.
Pelakon Wanita Harapan Festival Filem Malaysia Ke-21, Lisa Surihani Mohamed mengakui tidak dapat lari daripada dilanda gosip, khususnya berkenaan hubungannya dengan pelakon tampan, Farid Kamil.
Pertama kali digandingkan dengan jejaka itu dalam filem I'm Not Single yang menampilkan mereka sebagai pasangan suami isteri yang jodohnya diatur keluarga, gadis berusia 23 tahun ini sekali lagi berpasangan dengan Farid dalam filem terbaru arahan Sharad Sharan, Legenda Budak Setan.
Walaupun acap kali menafikan dakwaan kemesraan antara mereka lebih daripada kawan biasa, keakraban mereka sering kali disalah erti ramai pihak sehingga gadis ini membiarkan saja cakap-cakap orang kerana lali dengan perkara itu.
"Saya menganggap gosip ini sekadar usik-usik dan tidak perlu difikirkan secara serius memandangkan kami berkawan baik, apatah lagi kami bekerjasama dalam beberapa filem.
"Setakat ini, saya langsung tidak pernah mengiyakan yang hubungan kami lebih daripada sekadar sahabat," kata Lisa.
Menurutnya, dia yang baru dalam menjalani kehidupan sebagai anak seni masih dalam proses memahami perjalanan sebagai selebriti yang tentunya penuh dugaan, khususnya yang membabitkan kehidupan peribadinya.
Walaupun terpaksa akur dengan tuntutan itu, dia tidak menganggap bebanan itu terlalu berat untuk ditanggungnya walaupun masih mentah.
"Jika ada yang menganggap cerita hubungan saya dengan Farid adalah tujuan komersial dan mahu melariskan filem, itu salah sama sekali.
"Bukan niat saya rapat dengan Farid hanya kerana menumpang nama sesiapa, tetapi saya ikhlas berkawan," kata graduan undang-undang Help University College dan Aberystwyth University, Wales, United Kingdom ini.
Bagaimanapun, dia tidak mahu dianggap memberi jawapan klise jika ditanya seandainya bertemu jodoh dengan jejaka itu, sebaliknya lebih senang jika perkara kerjaya lebih diutamakan berbanding hubungan cinta.
"Dia (Farid) banyak mengajar saya selok-belok lakonan dan saya menghormatinya kerana dia berpengalaman selain berkelulusan dalam bidang ini," katanya.
Menyentuh mengenai kerjaya seninya, dalam diam Lisa sebenarnya mengimpikan untuk kembali ke dunia pengacaraan seperti yang pernah dilakukannya sebelum bergelar aktres, malah jika diberi peluang dia ingin sekali mengendalikan program televisyen sendiri.
Dia yang bakal muncul dalam filem Rempit V3, Kapoww dan Cyber-X: Ancaman Penggodaan selain Jangan Pandang Belakang Congkak yang sedang ditayang di pawagam ini pernah mengendalikan rancangan seperti Whoa di ntv7, Down Memory Lane (RTM) serta Xfresh TV (Astro TVIQ).
"Saya rindu dengan pengacaraan kerana sejak di United Kingdom lagi saya mula mengacara, malah dek kerana lama meninggalkannya saya rasa teknik pengacaraan mula `berkarat'," kata Lisa yang mula dikenali menerusi rancangan Cergas dan Ayah Kami.

No comments:

Post a Comment