Sunday, June 14, 2009

Gentar Gaya Shiqin

Oleh Izwan Mohamad

MENJEJAK kaki ke industri perfileman sememangnya menjadi impian anak muda, khususnya yang berkeyakinan memiliki bakat tersendiri.
Walaupun terpaksa bersaing, bijak mencari peluang selain memiliki keazaman untuk `cari makan' dalam dunia seni menjadi kriteria penting.
Begitu juga dengan gadis berusia 18 tahun ini yang terpilih membintangi filem terbaru terbitan Astro Shaw, Legenda Anak Setan yang turut membariskan Farid Kamil, Lisa Surihani, Fazura dan Que Haidar.
Membawa watak utama di samping nama besar sememangnya mengujakan, namun tidak dinafikan peluang itu turut menuntut gaya lakonan terbaik daripada pendatang baru, Nur Ashiqin Mohd Kamal (Shiqin).
"Tidak dinafikan saya gentar berlakon bersama pelakon senior yang berpengalaman.
"Namun mereka tidak membenarkan saya rasa terasing, sebaliknya banyak mengajar saya teknik lakonan yang betul dan tidak mementingkan diri," kata gadis kacukan Melayu-Pakistan itu sewaktu ditemui di Langkawi, Kedah yang turut menjadi lokasi penggambaran filem arahan Sharad Sharan itu.
Menurutnya, pengalaman bekerjasama dengan pelakon dan pengarah terkenal memberi sinar baru bagi bintang baru sepertinya yang memerlukan bimbingan bagi memastikan lakonannya tidak kaku.
Malah, keserasian diperoleh sewaktu melakonkan watak Emilia, bekas kekasih Kasyah yang juga isteri Azmi membuatkan dia lebih yakin dan memahami setiap gerak laku Lisa Surihani yang membawakan watak Ayu iaitu watak Emilia sebelum berubah rupa.
"Sharad berbincang dengan saya mengenai apa yang dikehendaki menerusi watak Emilia yang saya lakonkan, jadi saya tiada masalah apabila turun ke lokasi," katanya.
"Saya turut mendalami watak Emilia dengan membaca novel popular ini walaupun saya belum dilahirkan ketika novel ini diterbitkan," kata bekas penuntut Sekolah Menengah Convent Bukit Nanas, Kuala Lumpur ini.
Bercerita mengenai pembabitannya dalam bidang lakonan, peluang diterimanya setelah menjalani uji bakat filem Uncle Hussein yang turut dibintangi Zizan Raja Lawak dan Julia Ziegler selepas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, sekali gus menjadi filem pertamanya.
Kemudian ada rakan menyarankan mencuba uji bakat Legenda Budak Setan tanpa menyangka dia ditawarkan watak besar dalam filem ini. "Saya juga tidak menyangka peluang ini diberi kepada saya memandangkan saya masih baru dan bertatih dalam lakonan.
"Oleh itu saya kini bekerja sambil belajar dan terus berusaha memantapkan teknik lakonan supaya diterima ramai," katanya.
Menyentuh watak Emilia yang dilakonkan dalam filem ini, Shiqin mengakui mengalami kesukaran, apatah lagi dia terpaksa membawa watak wanita berkahwin yang didera suami walaupun usianya masih muda.
Hanya selepas sesi membaca skrip, dia mula yakin dan memahami setiap gerak geri dan ekspresi yang mesti ditunjukkan supaya tidak lari seperti digambarkan Ahadiat yang juga bertindak sebagai penulis skrip.
"Bayangkan, saya tidak pernah berkahwin, apatah lagi melahirkan anak, tetapi saya terpaksa melakonkan watak sedemikian supaya nampak hidup dan tidak lari daripada cerita asal," katanya.

No comments:

Post a Comment