Sunday, June 7, 2009

Karisma Ammar

Oleh Izwan Mohamad

MUNGKIN ramai pernah terlihat jejaka bertubuh sasa ini dalam beberapa drama bersiri tempatan, apatah lagi gambarnya bersama pelakon wanita, Puteri Sarah, tersebar luas menerusi Internet sedikit masa dulu.
Aksi panas itu ternyata menjadi buah mulut orang sehingga ada yang memandang rendah, namun itu semua kisah pahit yang terpaksa ditelan pemuda berusia 22 tahun yang berasal dari Johor Bahru ini.
Ammar Alfian Aziz Mohd Zaki, nama baru dalam persada seni hiburan tanah air, bagaimanapun mengakui kesilapannya dan menganggap itu adalah satu proses pembelajaran dalam kehidupan.
"Saya akui kesilapan saya, tetapi sampai bila saya hendak hidup dalam keadaan rasa bersalah dan tidak bangkit untuk lebih maju.
"Perkara itupun sudah selesai, jadi saya sekarang lebih fokus kepada kerjaya sebagai pelakon dan model," katanya.
Mengakui hubungannya dengan Sarah masih utuh, dia yang juga bekas finalis Hero Remaja 2007/2008 menafikan menumpang populariti kekasihnya, walaupun gadis itu terlebih dulu menempa nama.
"Sebelum mengenali Sarah, saya bergerak aktif dalam dunia peragaan di dalam dan luar negara.
"Saya menyertai bidang lakonan pun atas usaha saya dan tidak timbul soal saya menumpang populariti sesiapa.
"Lagipun sejak awal saya berpesan kepada Sarah, saya tidak mahu menggunakan namanya untuk mendapat peluang berlakon, apatah lagi memintanya mencari tawaran untuk saya," katanya.
Jejaka berketinggian 185 sentimeter ini mula berlakon menerusi siri Elite pada 2007, diikuti Kasih Mia sebagai pelakon pembantu dan akhirnya memegang watak utama dalam Ponti Anak Remaja di samping Liyana Jasmay dan Lisa Surihani.
Sebelum itu, anak bongsu tiga beradik ini pernah muncul dalam iklan Maxis selain Nokia untuk pasaran Vietnam dan Indonesia, serta Marlboro untuk pasaran Afrika.
Mula aktif dalam dunia peragawan sejak berusia 16 tahun, anak muda yang sanggup ke Singapura mencari peluang peragaan ini pernah menjadi model penghias kotak seluar dalam jenama Renoma dan kontraknya masih kekal sehingga tahun ini.
Terbaru, peragawan yang pernah menyertai acara MIFA 2008 dan beraksi di Milan, Paris, Jepun dan Hong Kong ini menjalani penggambaran drama bersiri Dimensions yang bakal ditayangkan di United Kingdom di samping Jehan Miskin.
"Saya memberi idea watak saya sendiri sebagai `mat rempit' dalam drama ini untuk menghidupkan jalan cerita, jadi saya tiada banyak masalah dalam lakonan kerana saya perlu bertutur dalam bahasa Melayu.
"Namun saya masih berkomunikasi dalam bahasa Inggeris ketika di belakang kamera kerana penerbit dan pengarah memang berasal dari sana.
"Bekerja dengan produksi luar juga menuntut kesabaran tinggi kerana mereka sangat cerewet dalam penggambaran demi hasil terbaik," katanya.
Walaupun ketinggalan dalam bidang lakonan berbanding rakannya sewaktu menyertai Hero Remaja iaitu Kamal Adli dan Fizow Omar, keupayaannya sebagai pelakon dapat dilihat mampu melangkah lebih jauh.
Kini tawaran semakin mencurah dan terbaru, Ammar ditawarkan produksi Radius One untuk tampil dalam drama bercorak tarian berjudul Tari Tirana yang memulakan penggambaran Jun ini.
Namun jauh di sudut hatinya, ada hajat ingin dicapai memandangkan seorang pelakon perlu menetapkan hala tuju bagi meningkatkan semangatnya dalam bidang yang baru diceburinya ini.
"Saya teringin berlakon bersama Hans Isaac kerana dia aktor hebat dan mempunyai karisma tersendiri," katanya.

No comments:

Post a Comment