Sunday, April 26, 2009

Digilai Pemuzik Indie

Oleh Izwan Mohamad

SELEBRITI selalu dikaitkan dengan fesyen, tidak kiralah jenama mewah mahu pun sederhana, mengikut kemampuan dan imej yang dibawa seseorang artis supaya kelihatan berketrampilan.
Selebriti juga sering menjadi tumpuan dan ikon masyarakat, malah tidak kurang juga ada orang ramai selalu meniru gaya artis kerana percaya golongan itu berfesyen seiring arah aliran terkini.
Bukan saja jenama mewah menjadi pilihan, kini golongan yang sering dikaitkan dengan imej `selekeh' boleh menolak tanggapan negatif itu kerana ada jenama yang sesuai dengan penampilan muzik mereka, khususnya pemuzik indie dan rock.
Ketepikan baju compang camping yang selalu dikaitkan dengan kegiatan tidak bermoral, kini mereka boleh tampil hebat dengan rekaan pakaian selaras dengan muzik yang dibawa, walaupun tidak perlu mengeluarkan belanja terlalu mahal.
Badger, jenama terbaru yang melebarkan sayap ke Malaysia dari Bandung dan menjadi pilihan banyak penggiat muzik Malaysia, kini membuka cawangan di sini selepas mendapat sambutan pemuzik di sana.
Jika selama ini ramai peminat Badger terpaksa ke Bandung atau menempah melalui Internet, kini mereka tidak perlu bersusah payah lagi dengan pelancaran cawangan sulung jenama itu di Damansara Utama, Selangor.
"Ramai selebriti tempatan seperti kumpulan Estranged dan Meet Uncle Hussein meminati jenama ini. Jika sebelum ini kami menjalankan perniagaan secara bazar maya di Internet, kini peminat Badger boleh mendapatkannya di butik kami," kata Pengurus Operasi dan Pemasaran Ecletique Fusion, Onnie Rahman, yang juga pengedar tunggal Badger di Malaysia.
Menurutnya, rekaan Badger bercirikan muzik dan sangat rapat dengan komuniti pemuzik, khususnya penyokong kumpulan indie, menyebabkan jenama ini tidak asing lagi.
Harga pakaian yang berpatutan selain kualiti fabrik dan rekaan menarik menjadi tarikan utama pembeli, sehingga ramai sanggup ke Bandung semata-mata untuk mendapatkan pakaian keluaran mereka.
"Harga ditawarkan sangat berbaloi, paling mahal pakaian yang dijual hanya RM110 iaitu yang menggunakan fabrik jeans. Kemeja-T beraneka corak pula ada yang dijual kurang daripada RM50," kata Onnie yang menganggap Badger lebih kepada menawarkan semangat persahabatan antara penggiat fesyen dan muzik.
Wakil pengarah Badger Indonesia, Yopik Sukamana, yang turut hadir dalam pelancaran butik itu, turut bersetuju bahawa hubungan pemuzik yang kebanyakannya golongan muda begitu rapat dengan penampilan beraneka namun kemas.
"Kami di Bandung sudah lama bekerjasama dengan band seperti Peterpan, Nidji, D'Massive dan Cokelat, malah hubungan jenama Badger dengan mereka bagaikan bersaudara kerana saling membantu satu sama lain," kata Yopik.
Tambahnya, jenama Badger yang masuk tahun ke-10 beroperasi sering berbincang dengan peminat muzik mengenai penampilan dan imej yang perlu dibawa, tidak kira sewaktu mengadakan persembahan mahu pun ketika santai.
"Keluaran Badger senang dipakai dalam apa jua keadaan, kerana itu ramai rakyat Malaysia yang mendapatkan pakaian kami di Bandung sering bertanya bila mahu buka cawangan di sini.
"Oleh kerana selera dan idealisme antara pemuzik Indonesia dan Malaysia sama, akhirnya sampai jodoh Badger dengan Malaysia," kata Yopik.
Badger mempunyai dua lagi label di bawahnya, iaitu Anti-Beauty adalah rangkaian pakaian wanita yang menyerlahkan pemakaian fesyen berunsur keriangan, manakala Voltra berunsur keganasan yang mempamer corak tatu, papan luncur dan grafiti.
Di Malaysia, Badger turut menyokong dan menaja beberapa penggiat kumpulan indie tanah air seperti Hanafi daripada kumpulan Estranged, Fizul (They Will Kill Us) dan penyanyi solo indie popular, Yuna.

No comments:

Post a Comment