Sunday, April 19, 2009

Dua Beradik Berentap

Oleh Izwan Mohamad

UMUM mengetahui dua program realiti TV, Akademi Fantasia (AF) dan One In A Million (OIAM) kini bersaing untuk melahirkan bakat baru sebagai pelapis kepada industri muzik tanah air sejak Mac lalu menerusi saluran Astro Ria dan 8TV.
Malah, ramai maklum pertembungan ini bukan saja antara dua stesen televisyen swasta itu, tetapi juga membabitkan persaingan antara dua beradik.
Shah Indrawan Ismail atau lebih dikenali sebagai Tomok gah di One In A Million musim ketiga, manakala kakak sulungnya, Ismaliza Ismail atau Isma sering mendapat undian tertinggi di AF7.
Sesuatu yang menerujakan melihat dua beradik ini berjaya menarik perhatian peminat dengan gaya tersendiri sehingga mereka masih kekal dalam rancangan yang menggabungkan elemen bakat dan populariti itu, berdasarkan format undian SMS penonton.
Sehingga hari ini, undian masih berpihak kepada mereka sehingga ada lemparan kata-kata kurang enak seperti keluarga mereka ditaja dan sebagainya.
Ini semua kerana ramai berasa pelik dengan graf undian kedua-duanya yang sentiasa tinggi meninggalkan jauh peserta lain dalam rancangan masing-masing.
Namun pendapat itu dinafikan Tomok yang juga vokalis kumpulan New Boyz yang pernah meledak dalam industri muzik tanah air pada penghujung 1990-an.
Katanya, tidak timbul soal tajaan atau berhabis wang ringgit semata-mata mengundi untuk memastikan dia dan kakaknya kekal di program masing-masing.
"Keluarga saya bukan kaya, sederhana saja dan tidak mampu berbelanja besar demi melihat kami berdua meneruskan cabaran dalam AF7 dan OIAM.
"Malah, saya ada beritahu keluarga, usah mengundi secara keterlaluan kerana biar orang ramai dan peminat menentukan hala tuju kami," kata Tomok.
Menurutnya, dia yakin peminat sekarang lebih bijak dalam menilai bakat dan sebagai penghibur, dia perlu melakukan persembahan terbaik minggu demi minggu untuk memastikan terus kekal, sekali gus berpeluang menjejakkan kaki ke peringkat akhir jika rezeki menyebelahinya.
"Bagi saya, kalau menang sekali pun, jika undian yang banyak itu hanya datang daripada keluarga dan rakan, sudah tentu kita sebagai penyanyi tidak akan ke mana-mana juga.
"Malah tanpa peminat sebenar, kita pasti terkapai-kapai nanti," katanya yang berpengalaman lebih 10 tahun dalam industri seni.
Bercerita mengenai Isma, kakaknya yang juga isteri bekas vokalis kumpulan 2 By 2 dan Pengurus A&R Suria Records, Zulkifli Majid, memang sudah lama menceburi bidang nyanyian dan pernah ditawarkan peluang merakam album.
"Sebenarnya saya tidak menyangka kakak berjaya menyertai AF, apatah lagi statusnya yang beranak lima. Saya sungguh bangga dengan pencapaiannya kerana baru sekarang dia dapat menebus kembali keinginannya satu ketika dulu.
"Malah, saya selalu menonton persembahannya di TV. Saya harap dia berjaya," katanya.
Menyentuh pembabitannya dalam OIAM, ramai yang mula membuat spekulasi mengatakan Tomok bakal meninggalkan New Boyz seterusnya bergerak solo memandangkan persembahannya semakin baik berbanding sebelum ini. Tiada lagi suara `sengau' yang selalu dikaitkan dengan anak muda berasal dari Cheras ini.
"Memang betul, banyak yang saya pelajari sejak menjejakkan kaki ke OIAM. Kalau diikutkan, ketika uji bakat lagi saya dikritik hebat, kalau tidak betul-betul kuat, mungkin saya hilang semangat.
"Maklumlah, 10 tahun saya menyanyi dengan cara sendiri dan New Boyz, kini saya bergerak solo di sini.
"Di OIAM, saya bekerja dengan mereka yang `gred A' seperti Aubrey Suwito yang banyak membantu saya melakukan susunan muzik mengikut cara saya.
"Pelajaran ini saya akan gunakan apabila tamat rancangan ini nanti, bukan saja untuk saya tetapi juga New Boyz," katanya.
Seperti dinyatakan sebelum ini, Tomok bercadang tampil dengan dua karakter berbeza iaitu solo dan berkumpulan. Dia tidak sama sekali membuang New Boyz daripada kamus hidupnya kerana banyak suka duka bersama kumpulan itu.
"Sepuluh tahun kami bersama, hubungan kami seperti adik-beradik. Saya masih sayangkan New Boyz," kata Tomok yang berjanji melakukan kejutan setiap minggu demi peminat.

No comments:

Post a Comment