Sunday, April 12, 2009

Perang Ida, Adlin?

Oleh Izwan Mohamad

DALAM kemeriahan Akademi Fantasia ke-7 (AF7) yang masuk minggu kelima, pasti ada pahit manis yang menjadi rencah dalam program realiti popular ini.
Terbaru, isu tenaga pengajar yang dikatakan mula `mengkritik' pengkritik tetap dan jemputan sewaktu konsert mingguan keempat baru-baru ini menimbulkan kemarahan ramai, termasuk peminat dan warga industri hiburan.
Apa tidaknya, buat julung kalinya pihak produksi membenarkan tenaga pengajar `menjawab' secara langsung sehingga menimbulkan cakap-cakap yang tenaga pengajar tidak menghormati majlis.
Perkara itu turut menyebabkan pengkritik tetap, Adlin Aman Ramlie, kurang senang dengan kejadian itu yang dirasakannya tidak perlu, mewujudkan spekulasi mengatakan Adlin yang juga pengarah dan pelakon mula berperang dengan tenaga pengajar.
Namun pendapat itu disangkal Guru Seni Persembahan AF7, pelakon Ida Nerina yang berasakan itu jalan terbaik bagi tenaga pengajar memberitahu penonton mengenai perkara sebenar bagi mengelak kekeliruan.
"Kami bukan tidak bersetuju dengan kritikan yang dilemparkan kepada pelajar, sebaliknya kami ingin memberitahu penonton keadaan pelajar yang masih mentah dan tidak adil jika kita hendak lihat perubahan itu dengan sekelip mata," kata Ida.
Tambahnya, pihak fakulti juga bersetuju dengan pendapat pengkritik, khususnya Adlin yang sentiasa memberi kritikan bernas terhadap persembahan pelajar setiap minggu.
"Kalau anda perasan, kami sering mengangguk apabila mendengar kritikan Adlin. Walaupun banyak mengkritik `bahagian' saya, saya tahu dia juga mempunyai matlamat sama dengan kami iaitu mempertingkatkan persembahan pelajar.
"Pengkritik ada hak untuk mengkritik, kami pula ingin melahirkan bintang yang mampu mewarnai dunia seni tempatan, jadi soal perang antara kami tidak timbul," katanya.
Tambahnya, dia memahami kehendak Adlin sebagai pengkritik yang mahu melihat pelajar turut menunjukkan transformasi seiring misi AF7 yang inginkan perubahan dari semasa ke semasa, khususnya daripada segi persembahan yang memerlukan kemahiran lakonan dan penghayatan dalam nyanyian.
Kritikan bukan pematah semangat bagi tenaga pengajar untuk terus bekerja keras memahirkan pelajar dengan teknik persembahan, malah peningkatan ditunjukkan pelajar setiap minggu bagaikan kayu bakar semangat perjuangan mereka.
"Kita kena faham, kebanyakan pelajar AF7 masih mentah dan kami perlu menyesuaikan diri mereka dengan keadaan sekitar dan tugasan diberi supaya mereka tidak terkejut lalu gagal membuat yang terbaik.
"Fakulti berganding tenaga menggabungkan kepakaran dalam setiap aspek supaya tiada kekurangan dalam persembahan pelajar. Alhamdulillah, walaupun ramai tidak nampak peningkatan mereka, kami nampak," katanya.
Bercakap mengenai pemilihan pelajar cemerlang yang selalu bercanggah dengan pilihan pengkritik dan peminat, Ida menegaskan, anugerah itu berdasarkan matlamat setiap pelajar yang berjaya dicapai setiap minggu.
Ini bermakna pemilihan itu bukan sekadar melihat kecemerlangan pelajar membuat persembahan pada malam konsert semata-mata, sebaliknya mengambil kira transformasi yang dilakukan pelajar itu sendiri.
"Anugerah pelajar cemerlang sebenarnya diberi kepada pelajar yang mampu menyelesaikan masalah dan berjaya membuang tabiat buruk yang sebati dalam persembahan mereka sehingga perubahan itu dapat dilihat semua.
"Sebagai contoh, kita melihat Aril yang lincah di pentas berjaya mengurangkan pergerakannya untuk lagu berentak perlahan, sedangkan kita tidak percaya dia mampu melakukannya kerana sepanjang mengenalinya, dia sukar duduk diam.
"Begitu juga pemilihan Akim baru-baru ini yang menyaksikan dia berjaya melakukan persembahan dengan baik, walaupun menghadapi kesukaran dengan pergerakannya," katanya.
Ida turut menambah, walaupun ada yang mempertikaikan mengapa pelajar dari Kuching, Mohd Hafiz Mohd Suip yang menunjukkan persembahan konsisten tidak diberi anugerah sama, ini tidak bermakna fakulti tidak adil kerana tidak timbul soal pilih kasih.
Adlin yang ditanya mengenai perkara itu turut menafikan kejadian itu sebagai satu peperangan antara pengkritik dan tenaga pengajar, sebaliknya menganggap kritikannya tidak bersifat peribadi atau berkaitan dengan sesiapa dalam fakulti.
"Saya sekadar melontarkan buah fikiran mengenai apa yang saya nampak di atas pentas, tetapi orang nampak saya banyak menyentuh soal penghayatan dan lakonan dalam nyanyian kerana pengkritik lain selalunya lebih banyak menyentuh vokal dan nyanyian.
"Saya juga selalu menyentuh mengenai hala tuju persembahan, kreativiti dalam pergerakan dan koreografi, bermakna saya memberi kritikan secara menyeluruh dan tidak timbul soal saya cuba mensasarkan mana-mana individu," katanya.
Adlin turut menyatakan rasa bangga kerana melihat bakat baru yang berpotensi di AF7 mampu menjadi pelapis kepada penghibur tempatan yang semakin pupus.
Malah dia turut teruja dengan perubahan pelajar setiap minggu walaupun ada antara mereka menunjukkan peningkatan perlahan.
"Kalau saya jadi tenaga pengajar, tentu saya akan menyentuh kelemahan pelajar secara menyeluruh tanpa melihat satu elemen saja, namun saya tidak tahu berapa lama setiap pelajar di AF7 berlatih dan membuat persiapan kerana saya tidak ada di ruang itu," kata Adlin.

No comments:

Post a Comment