Sunday, May 24, 2009

AF7 Dewasakan Akim

Oleh Izwan Mohamad

BIARPUN di tangga ketiga, Afiq Hakim Ahmad akui melalui transformasi tersendiri dalam hidupnya. Akademi Fantasia (AF) 7 mematangkan dirinya walaupun sedar, ia sebenarnya adalah langkah awal sebelum berlari pantas di pentas seni.
Daripada seorang pelajar yang dianggap `underdog', anak muda yang mesra disapa Akim ini menunjukkan taringnya pada minggu-minggu terakhir sehingga ramai meramalkannya mampu menggugat kedudukan juara AF7, Mohd Hafiz Mohd Suip yang konsisten sejak minggu pertama.
Malah persembahan Akim di konsert akhir menerusi lagu Bencinta dan Bengang, mendapat komen positif daripada pengkritik tetap - Edrie Hashim, Datuk Khatijah Ibrahim dan Adlin Aman Ramlie.
Rezeki semakin terbuka apabila Akim terus dibawa `terbang' ke Jakarta bersama naib juara AF7, Khairil Azam Pilus (Aril) untuk penggambaran awal drama usaha sama Astro dan sebuah produksi di Indonesia.
Ternyata ini satu lakaran sejarah AF kerana buat julung kalinya pelajar ke luar negara untuk menyambung urusan kerjaya seawal minggu pertama tamat rancangan paling berpengaruh itu.
Walaupun hanya sempat melepaskan lelah selama sehari kerana mereka berlepas ke Jakarta awal pagi Isnin lalu, inilah pengorbanan yang dituntut apabila bergelar anak seni.
"Saya rasa ini satu penghormatan buat saya dan AF," kata Akim.
Sama sekali dia tidak menyangka kehadirannya di AF7 menarik perhatian pihak produksi berkenaan untuk bekerjasama, apatah lagi dia sedar kekurangannya khususnya dalam bidang lakonan.
"Walaupun saya tidak pernah berlakon secara serius, pengalaman yang ditimba sepanjang menyertai AF7 akan saya gunakan sebaik mungkin.
"Inilah kelainan yang ditonjolkan menerusi AF yang bukan saja melahirkan penyanyi, tetapi penghibur serba boleh dan saya bersyukur mendapat peluang itu," katanya.
Menyentuh kegagalannya menggenggam trofi juara, anak kelahiran Johor Bahru ini ternyata tidak mengeluh, sebaliknya menyifatkan itu adalah kejayaan terbesarnya dalam hidup walaupun baru berusia 18 tahun.
Walaupun mulanya dikatakan `main-main' seperti yang disiarkan melalui Diari AF7, anak ketiga daripada empat beradik ini mengaku bekerja keras.
"Apalah yang dapat penonton saksikan selama sejam menerusi Diari AF7 berbanding apa yang sebenarnya berlaku dalam akademi memandangkan kami belajar bukan saja ketika waktu kamera beroperasi, malah lebih daripada itu.
"Saya sendiri berlatih vokal ketika pulang ke asrama termasuk ketika di bilik mandi," katanya yang pernah menyertai One In A Million musim ketiga.
Sepanjang perjalanannya di AF7, banyak liku dilaluinya apatah lagi tidak berbekal sebarang pengalaman menyanyi di hadapan ribuan penonton dan disiarkan secara langsung melalui televisyen.
Tunjuk ajar daripada tenaga fakulti yang diketuai pengetua, Datin Seri Tiara Jacquelina berjaya memberi transformasi kepada Akim sehingga berjaya membuka mata ramai mengenai bakat yang dimilikinya selama ini.
"Saya pernah melalui saat getir khususnya apabila menerima tugasan lagu yang tidak pernah saya dengar seumur hidup, apatah lagi irama yang kurang kena dengan jiwa saya menyebabkan ada kalanya saya tertekan.
"Namun saya berazam meningkatkan prestasi dan belajar bersikap profesional selain melawan rasa malu dan mendalami sesuatu lagu sebaik mungkin," ujarnya.
Sehingga pada saat-saat akhir iaitu pada konsert minggu ke-9, ramai mula menyedari perubahan dilakukan anak pegawai pos ini menerusi lagu I'm Yours (Jason Mraz) dan Larut (Dewa 19).
"Ketika itu saya benar-benar puas hati kerana inilah persembahan yang saya inginkan sejak awal," katanya.
Bercerita mengenai pembabitannya dalam lakonan, dia berasakan ia membantunya menjadi penghibur yang lebih baik. Selain menyanyi katanya, sebagai penghibur harus mengetahui teknik penguasaan kamera selain teknik tarian bagi menyempurnakan sesuatu persembahan seperti yang diterapkan dalam akademi.
"Ini penting bagi saya mempelbagaikan teknik dalam setiap persembahan agar peminat lebih menghargai seseorang penyanyi.
"Walaupun saya memulakan kerjaya selepas AF menerusi lakonan, cinta saya terhadap dunia nyanyian tetap kuat dan saya harap dapat melahirkan beberapa lagu selepas Bengang iaitu single pertama saya," kata Akim.
Bapa Akim, Ahmad Suleiman yang ditemui turut melahirkan kegembiraan dengan perkembangan kerjaya seni anaknya. Dilahirkan dalam keluarga yang bergiat serius dalam dunia seni, beliau sedar anaknya bakal melalui laluan sukar bergelar selebriti, apatah lagi bintang AF selalu dikaitkan dengan isu `kejutan budaya'.
"Saya sedar kecenderungan Akim dalam muzik, sebab itulah saya memberi sokongan penuh memandangkan AF adalah rancangan bercorak akademik dan dia perlu belajar untuk masa depan.
"Dia mendapat temuduga daripada Universiti Teknologi Mara dalam jurusan muzik ketika dia berada di AF7 tetapi terpaksa dilepaskan demi menghabiskan dulu pembelajarannya di akademi," kata Ahmad.
Pendapat sama dikongsi ibu Akim, Aminah yang berasakan Akim cukup bersedia melalui alam dewasa selepas melalui proses pembelajaran di AF7 yang memperlihatkan anaknya mula menunjukkan rasa bertanggungjawab.
Namun, sebagai ibu bapa mereka akan terus memantau perjalanan Akim meskipun `melepaskan' sedikit kebebasan agar anak muda itu dapat mempelajari sesuatu daripada pengalaman yang bakal dilaluinya.
"Saya percaya Akim mampu membuat keputusan dengan bijak memandangkan
kematangannya sangat ketara selepas tamat AF7," kata Aminah.

Profil

NAMA PENUH: Afiq Hakim Ahmad
NAMA KOMERSIAL: Akim
LAHIR: 18 Januari 1991 di Johor Bahru
TINGGI/BERAT: 179 sentimeter / 72 kilogram
ADIK-BERADIK: Anak ketiga daripada empat beradik
PENDIDIKAN: Sijil Pelajaran Malaysia
PENCAPAIAN: Tempat ketiga Akademi Fantasia 7
HOBI: Bermain bola sepak

No comments:

Post a Comment